Deckare populärast i solstolen

Semestern brukar innebära att fler får tid för läsning och närmare 7 av 10 svenskar (67 procent) uppger att de brukar läsa eller lyssna på böcker under semestern. Spänning står högst på läslistan följt av skönlitteratur och korsord. Det visar Vings Resepanel där 16 907 personer svarat på frågor om läsvanor under semestern.

Sunprime Miramare Beach, Rhodos. Fotograf: Mats Högberg

Tvärt emot samhällets digitala utveckling så uppger nästan 8 av 10 (77 procent) att de föredrar att läsa på det mer traditionella sättet, en vanlig pappersbok. 15 procent lyssnar helst på ljudböcker medan endast 4 procent uppger att de läser e-böcker.

– Inte helt överraskande är det spänning som toppar läsvanorna i solstolen. Omtyckta genrer är även skönlitteratur, olika magasin och reseguider. Korsord och sudoku är det också många som kopplar av med. Minst populärt är fantasylitteratur och böcker om personlig utveckling, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Topplista: Mest populära genrerna för semestrande svenskar? (Fler svar möjliga)

1. Deckare 67 procent
2. Skönlitteratur 56 procent
3. Korsord/Sudoku 36 procent
3. Magasin 19 procent (inredning, mode, sport, resor livsstil)
4. Reseguider 17 procent
5. Memoarer 10 procent

Fem procent läser böcker om personlig utveckling och tre procent läser fantasyböcker.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer, varav 16 907 om läsning. Undersökningen genomfördes under perioden 31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Sunprime Miramare Beach, Rhodos. Fotograf: Mats Högberg

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.