Deckare populärast i solstolen

Semestern brukar innebära att fler får tid för läsning och närmare 7 av 10 svenskar (67 procent) uppger att de brukar läsa eller lyssna på böcker under semestern. Spänning står högst på läslistan följt av skönlitteratur och korsord. Det visar Vings Resepanel där 16 907 personer svarat på frågor om läsvanor under semestern.

Sunprime Miramare Beach, Rhodos. Fotograf: Mats Högberg

Tvärt emot samhällets digitala utveckling så uppger nästan 8 av 10 (77 procent) att de föredrar att läsa på det mer traditionella sättet, en vanlig pappersbok. 15 procent lyssnar helst på ljudböcker medan endast 4 procent uppger att de läser e-böcker.

– Inte helt överraskande är det spänning som toppar läsvanorna i solstolen. Omtyckta genrer är även skönlitteratur, olika magasin och reseguider. Korsord och sudoku är det också många som kopplar av med. Minst populärt är fantasylitteratur och böcker om personlig utveckling, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Topplista: Mest populära genrerna för semestrande svenskar? (Fler svar möjliga)

1. Deckare 67 procent
2. Skönlitteratur 56 procent
3. Korsord/Sudoku 36 procent
3. Magasin 19 procent (inredning, mode, sport, resor livsstil)
4. Reseguider 17 procent
5. Memoarer 10 procent

Fem procent läser böcker om personlig utveckling och tre procent läser fantasyböcker.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer, varav 16 907 om läsning. Undersökningen genomfördes under perioden 31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Sunprime Miramare Beach, Rhodos. Fotograf: Mats Högberg