Det händer i juni på Skansen

Nu i juni firar vi Sveriges Nationaldag med pompa och ståt, sen är det dags för drop in-bröllop, buföring och midsommar. Då börjar också dansen på Skansen och sen är det äntligen dags för årets första Allsång på Skansen och årets första Barnens allsång på Skansen. Sommaren kan börja!

Midsommarflicka. Foto: Ola Högberg.

Sveriges Nationaldag
Nationaldagen firas hela dagen på Skansen och avslutas med stort festprogram på Sollidenscenen i närvaro av den kungliga familjen 6 juni.

Drop in-bröllop
För alla som vill göra slag i saken på ett sommarvackert Skansen blir det drop in-vigslar på Tingsvallen den 15 juni.

Buföring
Gårdens djur flyttas från Moragården till sommarbetet på Fäboden under musik och sång 18 – 19 juni

Midsommarfirande
Sommaren firas med midsommarstång, dans och folkmusik från Sverige och andra länder 21 - 23 juni.

Dansen
En hel säsong med modern, blandad, storbands- och gammeldans på Galejan med start 21 juni.

Allsång på Skansen
Sanna Nielsen leder allsång på Sollidenscenen varje tisdag 25 juni – 13 augusti.

Slåttern går
Pröva på att slå gräs med lie 29 juni. Även 10 – 12 juli.

Barnens allsång

Söndagar med Ayla Kabaca och Krumelurorkestern 30 juni – 18 augusti

Barnmorskan på Skansen
Barnmorskan finns på Skansen helgerna 1-2, 8-9 och 15-15 juni, samt 6-7 juni. Hon går med sin cykel mellan Statarlängan och Järnhandlarbostaden för att hjälpa till kl 11.00 – 15.30.

Folkdans
Skansens folkdanslag har uppvisning på Tingsvallenscenen helger i juni kl 15.30 – 16.00 och från 25 juni även kl 19.00 på vardagar.

Lill-Skansenteatern
Lill-Skansenteatern spelar teater för barn varje dag. Kl 11.00 och 12.00 på Lill-Skansen och tillsammans med Vandringsorkestern kl 14.00 på Bollnästorget och kl 15.00 på Galejan.

Lekar från förr
Pröva på att gå på styltor, hoppa hopprep, rulla tunnband alla dagar i juni kl 10.00–17.00

Sång- och danslek
Uppvisning av sång-och danslek med barn och för barn på Tingsvallenscenen, söndagar fram till 16 juni kl 15.00–15.30

Ponnyridning
Ridturerna utgår vid tornet Bredablick kl 12.00–15.00 vardagar och 12.00-16.00 helger fram till 7 juni därefter dagligen 12.00-16.00.

Talk about the reindeer
Presentation på engelska av ren alla dagar i juni 12.30.

Dagens djur på Lill-Skansen
Presenteras vid teatern på Lill-Skansen alla dagar i juni kl 13.15 och kl 16.00 22 juni - 18 augusti.

Visentens återkomst
Djurvårdare berättar om Europas gigant och djurparkernas roll i artbevarande, vid visenthägnen alla dagar i juni kl 13.30

Sälar, sill och visselpipor
Djurvårdare matar och berättar om knubbsäl vid nedre sälbassängen alla dagar i juni kl 14.00

Grisen - gårdens allätare
Djurvårdare matar och berättar om grisarna vid Oktorpsgården alla dagar i juni kl 14.30.

Björnar, dofter och plaströr
Djurvårdare berättar om björnarna vid björnhägnet varje dag 22 juni - 18 augusti kl 14.30.

Talk about the Great Grey Owl
Presentation på lappugglan på engelska varje dag 22 juni – 18 augusti kl 14.45.

Midsommarflicka. Foto: Ola Högberg.
Duva och flagga. Foto: Therese Hübner.
Bröllopstårta. Foto: Anders Boufin
Sanna Nielsen Foto: Jan Danielsson/SVT

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.