Det händer på Skansen i januari 2018

Efter julavslutningen den 7 januari börjar vinteraktiviteterna på Skansen.Det finns möjlighet att åka skridsko, gå på cirkusföreställningar eller utmana sig i Winter Run. Ett antal hus har öppet varje dag, liksom Lill-Skansen, Skansen-Akvariet, Snus- och Tändsticksmuseum. Fika finns på Skansen Terrassen och Flickorna Helin i Skånska gruvan varje dag, och på helgerna i Café Nyloftet vid Lill-Skansen.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM

Det fanns länge en skridskobana på Skansen. Då fick man åka på naturis på Sollidenplan, nu har Skansen investerat i en konstisanläggning för att göra det möjligt att åka en bra bit in i vårvintern. Lördag den 13 januari kl 14.00 invigs Skansens skridskobana med uppvisning av Djurgårdens IF Konståkningsförening i tidstypiska kläder och dagen till ära serveras det blåbärssoppa till alla åkare, och åskådare. Skridskobanan är öppen från 13 januari dagligen och så länge som möjligt, förhoppningsvis en bit in i mars.

Den 14 januari är det dags för premiären av årets cirkusföreställningar med Cirkus Skansen i Bragehallen. Genrep den 13 januari, och sen blir det föreställningar varje söndag fram till 22 april.

Den 27 januari kan man delta i löptävlingen Winter Run – en tävling på 5 och 10 km på Djurgården med start, mål och varvning på Skansen.

Januari är en stillsam månad men det finns ändå en hel del att göra varje dag. Ridturer med Skansens hästar utgår varje dag från Bredablick.
Lill-Skansen, Skansen-Akvariet och Snus- och Tändsticksmuseum har öppet varje dag i januari liksom
Älvrosgården, Statarlängan ochJärnhandlarbostaden.
Snickerifabriken i stadskvarteret har öppet måndag till torsdag hela månaden och på helgerna den 6-7 och 27-28 januari.
Fikar och lunchar gör man på Skansen Terrassen och hos Flickorna Helin i Skånska gruvan varje dag och på Café Nyloftet vid Lill-Skansen fredag till söndag.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM
Barn åker skridskor på Solllidenplan. Foto: Gunnar Lundh
Kakbak i järnhandlarens kök.