Det händer på Skansen i november

Mörkret lägger sig över Skansen och det utnyttjas i en rad ljusvandringar i november. Sen avslutas månaden med första julmarknaden den 30 november.

Höstlov på Skansen - sista helgen
I stadskvarteren hänger hotet från de härjande koleraepidemierna över stadsborna. Tullar är upprättade och alla behöver ett sundhetsintyg för att komma in i staden. I Seglora kyrka väntar Kyrkstöten och Dödgrävaren som berättar rysliga historier. De Kloka ger goda råd i Bollnässtugan. Pysselverkstad finns i Skogens hus där man kan göra örtpåsar och lyckoamuletter för att hålla onda ting borta.
26 oktober - 3 november

Träffa Skogsmulle 2 november
Skogsmulle träffar alla barn i Skogsarbetarkojan.
2 november kl 12.00 - 14.00

Ljusvandringar
Upplev hur det var att leva på den tiden då elektriciteten ännu inte hade kommit in i hem och hus. Eldens sken från brasor, facklor och ljus fick lysa upp istället. Gå på en stämningsfull vandring den 12, 14, 19 eller 21 november.

Julmarknad 30 november - 1 december
Nu drar julen igång med julmarknader under fyra helger med start den 30 november. Bodarna slår upp luckorna, försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, sill och godsaker, smycken och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, rostade mandlar och kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren har öppet och julsånger hörs lite här och där när gästande körer sjunger julsånger a capella. Julmarknaderna i år infaller 30 november - 1 december, 7-8 december, 14-15 december och 21-22 december.

Jul i hus och gårdar
Upplev julen förr i hus och gårdar. Här berättas om hur julen firades i olika epoker. I vissa stugor är julgranarna pyntade och i andra finns uppdukade julbord.
30 november – 6 januari

Julpysselverkstad
Med färgglatt papper, halm, sax, lim och fantasi kan både små och stora barn få göra gammaldags glanspappershjärtan, marknadskarameller, karamellstrutar eller garntomtar. Pysselverkstaden har öppet julmarknadshelger kl 10.00 - 16.00 och vardagar kl 10.00 - 15.00.
30 november - 6 januari

Se Östersjön under ytan på Baltic Sea Science Center
I våra akvarium kan du se undervattensmiljöer från strandnära skärgård till öppet hav. Akvarierna har olika vattensystem med både bräckt vatten och vatten med relativt hög salthalt. Följ med under ytan och upplev Östersjöns fantastiska mångfald!

Öppet kl 10.00 - 15.00 vardagar och 10.00 - 16.00 helger.

Lill-Skansen
Barnens Lill-Skansen har öppet alla dagar i november. Hälsa på hos marsvinen, stadsråttorna, kaninerna, katterna och alla de andra små djuren. Öppet 10.00 - 15.00 vardagar, 10.00 - 16.00 helger och höstlovsdagar.

Ponnyridning
Ridturerna utgår vid tornet Bredablick vardagar kl 13.00-14.00, helger och höstlovsdagar kl 12.00–15.00.

Prat om djur
Talk about the reindeer, prat om ren på engelska, varje dag kl 12.30
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00

Den kloka har kunskap om botemedel mot sjukdomar/The wise old crone knows about cures and remedies.
Posthusets julgran. Foto: Maria Johansson/Skansen
Julpyssel i Skogens hus. Christmas decoratons workshop. Foto: Maria Johansson/Skansen
Ljusstöpning i Skogens hus. Making candles in the Forestry centre. Foto: Maria Johansson/Skansen
Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen