Det händer på Skansen i september

Höstmånaden september bjuder bland annat på Äntligen höst! - temahelger med fokus på skog, trädgården, fisk, och bröd och KfS familjedag med Änglamarksgalan och Bamsefest. Höstmarknad anno 1900, med försäljning och underhållning och servering av klassiska kroppkakorna, infaller helgen 23-24 september.

Kakbak i järnhandlarens kök.

KfS familjedag med Bamsefest och Änglamarksgalan
KfS familjedag på Skansen äger i år rum för 21:e gången. Det blir program på Sollidenscenen för de minsta fr. kl 12, därefter Änglamarksgalan med gästartister från kl 14, allt under ledning av Mark Levengood.
På Bollnästorget och Orsakullen blir det aktiviteter för stora och små med kapten Reko och Ekostigen mm.
Kl 12.00 – ca 12.30 För de minsta: Bamses Sång och dansföreställning. Bamse och hans vänner sjunger och dansar till kända barnsånger.
Kl 14.00 -15.00 Änglamarksgalan: Familjeunderhållning med Ace Wilder, Benjamin Ingrosso och Love Antell samt inslag av Bamse med vänner och så delas Änglamarkspriset ut.

Äntligen höst
När hösten kommer till Skansen pågår hushållsarbete i hus och gårdar, det konserveras, syltas och saftas. Vi visar vad man tog till vara på förr i tiden och barnen får pröva på olika aktiviteter. Trädgårdarna är praktfulla i höstiga färger. Under den sista temahelgen sprider sig doften av nybakat bröd, när vi bakar och berättar om brödbak från förr.
2–3, 9–10, 16–17 och 30 sep–1 okt

Höstmarknad anno 1900
Det här är en marknad som den kunde vara vid sekelskiftet 1900. Här finns gediget hantverk och matvaror till salu, man kan ägna sig åt lekar, dans, musik och mingla med karaktärer som hör det glada marknadslivet till. 23-24 september

Folkdansuppvisning
Skansens folkdanslag uppträder på Tingsvallenscenen helger kl 16–16.30

Sång- och danslek
Varje söndagar fram till 24 september uppträder Skansens ringleksbarn på Tingsvallenscenen kl 15.30–16

Höstkonsert i Seglora
Varje söndag i september kl 15–15.45

Lill-Skansenteatern
Rolig teater där publiken får vara med kl 11, 12, 14 & 15 på Lill-Skansen.

Lekar från förr
Pröva på att gå på styltor, hoppa hopprep, rulla tunnband mm.
Kl 11–17 på ängen vid Hazeliushuset.

Träffa Skogsmulle och gå naturstigen på egen hand
Med hjälp av en karta, frågor och alla sinnen upplevs djur och natur på Skogsmulles vis. Karta finns i Huvudingången och på Lill-Skansen. Skogsmulle träffar man också den 9 september kl 12–14 vid Skogsarbetarkojan.

Gårdens sysslor i Back Mats stuga
Hjälp till med sysslorna i stugan alla dagar kl 11–16.30

Kom och hjälp Bengta, Per och Emil i Skånegården
Hjälp till med sysslorna på gården alla dagar kl 11–16.30

Ponnyridning
Vardagar 12–15, helger 12–16. Ridturerna utgår från Bredablick.

Prat om djur

12.30 Talk about the reindeers. In English, at the reindeer’s enclosure.

13 Dagens djur. Vid teatern på Lill-Skansen.

13.30 Visenten – utdöd men återuppstånden. Djurvårdare berättar om en europeisk gigant och djurparkernas roll i artbevarande vid visenthägnen.

14 Sälar, sill och visselpipor. Djurvårdare matar och berättar om Skansens sälar vid övre Sälbassängen.

14.30 Björnar, dofter och plaströr. Djurvårdare berättar om Skansens björnar vid björnhägnet.

Kakbak i järnhandlarens kök.
Myller på höstmarknad. Autumn market hustle and bustle.  Foto: Bengt Berglund/Skansen
Myller på höstmarknad. Autumn market hustle and bustle. Foto: Bengt Berglund/Skansen
Musikanter på höstmarknad. Musicians at the autumn market.Foto: Christina Westberg/Skansen
Brödbak. Bread. Foto: Marie Andersson/Skansen
Barkbröd i Älvrosgården.
Bak pågår i Bagarstugan.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.