Drick mer kaffe på Skansen!

Den som väljer att ta en kopp kaffe på Skansen Terrassen, Sollidenrestaurangen, Tre Byttor, Gamla krogen/Bollnäsgrillen, Balderslunden Våffelbruket eller Café Nyloftet bidrar med 2 kronor till Skansens bevarandearbete. Så det är bara att släppa fram sin inre kaffemoster och vara med och hjälpa till.

En viktig del av Skansen är arbetet med artbevarande, kulturhistorisk utveckling, kunskap om biologisk mångfald samt ett hållbart samhälle, i egen regi eller indirekt via andra aktörer både nationellt och internationellt. Därför finns nu också ett antal insamlingsprojekt som möjliggör ökat stöd för forskning, utbildning och artbevarande. Ett av projekten riktar sig mot den zoologiska verksamheten i djurparken och den andra mot bevarande och utveckling av de kulturhistoriska miljöerna.

Hotade djurarter får en chans
Den vitryggiga hackspetten har länge varit hotad och i september 2016 invigdes en voljär på Skansen i samarbete med Naturskyddsföreningen och Nordens ark. Här föds vitryggiga hackspettar upp för att sedan släppas ut i naturen.
Insamlingsprojektet har till ändamål att lämna ekonomiskt stöd till verksamhet som syftar till att främja arbete med artbevarande av i första hand nordiska arter som t ex berguv. Projektet kan också stödja andra bevarandeprojekt som är direkt eller indirekt kopplade till Skansens djur, eller internationella projekt med koppling till samspelet mellan människa och djur.

1700-talet återuppstår i Tottieska gården
Just nu samlas det också in pengar för att kunna köpa in en silverservis från 1700-talet till Tottieska gården som är under renovering. Inför öppnandet av huset 2018 ska alla detaljer vara på plats och i den magnifika matsalen dukas det upp som det kunde se ut inför en festmiddag anno 1780.

Skansens Restauranger stöder berguvsprojektet
Från och med i sommar bidrar alla gäster som väljer att ta en kaffepaus på någon av Skansens Restaurangers mat- och fikaställen till Skansens berguvsprojekt som pågått sen 80-talet. Varje sommar kläcks ett antal ungar som sen släpps ut i Stockholms skärgård. Det är ett projekt i samarbete med Skärgårdsstiftelsen och Nordens Ark, och har bidragit till den biologiska mångfalden i området.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.