Drick mer kaffe på Skansen!

Den som väljer att ta en kopp kaffe på Skansen Terrassen, Sollidenrestaurangen, Tre Byttor, Gamla krogen/Bollnäsgrillen, Balderslunden Våffelbruket eller Café Nyloftet bidrar med 2 kronor till Skansens bevarandearbete. Så det är bara att släppa fram sin inre kaffemoster och vara med och hjälpa till.

En viktig del av Skansen är arbetet med artbevarande, kulturhistorisk utveckling, kunskap om biologisk mångfald samt ett hållbart samhälle, i egen regi eller indirekt via andra aktörer både nationellt och internationellt. Därför finns nu också ett antal insamlingsprojekt som möjliggör ökat stöd för forskning, utbildning och artbevarande. Ett av projekten riktar sig mot den zoologiska verksamheten i djurparken och den andra mot bevarande och utveckling av de kulturhistoriska miljöerna.

Hotade djurarter får en chans
Den vitryggiga hackspetten har länge varit hotad och i september 2016 invigdes en voljär på Skansen i samarbete med Naturskyddsföreningen och Nordens ark. Här föds vitryggiga hackspettar upp för att sedan släppas ut i naturen.
Insamlingsprojektet har till ändamål att lämna ekonomiskt stöd till verksamhet som syftar till att främja arbete med artbevarande av i första hand nordiska arter som t ex berguv. Projektet kan också stödja andra bevarandeprojekt som är direkt eller indirekt kopplade till Skansens djur, eller internationella projekt med koppling till samspelet mellan människa och djur.

1700-talet återuppstår i Tottieska gården
Just nu samlas det också in pengar för att kunna köpa in en silverservis från 1700-talet till Tottieska gården som är under renovering. Inför öppnandet av huset 2018 ska alla detaljer vara på plats och i den magnifika matsalen dukas det upp som det kunde se ut inför en festmiddag anno 1780.

Skansens Restauranger stöder berguvsprojektet
Från och med i sommar bidrar alla gäster som väljer att ta en kaffepaus på någon av Skansens Restaurangers mat- och fikaställen till Skansens berguvsprojekt som pågått sen 80-talet. Varje sommar kläcks ett antal ungar som sen släpps ut i Stockholms skärgård. Det är ett projekt i samarbete med Skärgårdsstiftelsen och Naturhistoriska riksmuseet och har bidragit till den biologiska mångfalden i området.