Drop in till sköterska upphör på Ekeby Hälsocenter

Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter upphör med drop in till sjuksköterska den 2 maj. Istället utökas telefonmottagningen och antalet bokningsbara tider till sjuksköterska.

Ekeby Lounge på Ekeby Hälsocenter

Den 2 maj upphör drop in till sjuksköterska på Ekeby Hälsocenter.

Samtidigt ökas tillgängligheten på telefonmottagningen och till bokade besök.

- Vi behöver förändra oss för att säkerställa tillgängligheten och möta patienternas behov, säger Mats Brolin, verksamhetschef.

Istället för att komma på drop in och vänta i kö, så ringer ringer patienterna till vårdcentralen på telefon 018 - 611 08 00. En sjuksköterska svarar och ger kostnadsfri rådgivning och självhjälpsråd.

Sjuksköterskorna bedömer patientens behov och bokar in besök till lämplig vårdgivare. De sköterskor som tidigare arbetade med drop in har både jourmottagning med snabba tider samma dag och fler tider för planerade besök.

Drop in till provtagning (lab) och vaccination finns kvar.

- Vi tror att det här kommer att öka tillgängligheten och bli lättare för våra patienter att planera sina besök hos oss, säger sjuksköterskan och biträdande verksamhetschef Eva-Mari Bräck.

- För de patienter som behöver snabb hjälp kommer vi att ha många tider till sköterska varje dag. Vid behov bokar vi in patienterna till läkare.

Ekeby Hälsocenter har också god tillgänglighet till gynekolog, fysioterapeut, kurator, psykolog, psykoterapeut, dietist, hälsopedagog och provtagning i lab.

Patienter som önskar kan även boka tid till följande vårdgivare direkt i receptionen:

• Fysioterapeut
  • Gynekolog
  • Dietist
  • Sjuksköterska för att ta bort stygn, ta blodtryck eller vid misstanke om urinvägsinfektion

Ekeby Hälsocenter har följande öppettider:
Vårdcentralen: Helgfri vardag kl 8.00-17.00
Drop in Ekeby lab: Helgfri vardag kl 8.00-13.00
Drop in vaccination: Helgfri vardag kl 8.30-16.30
Tidbokning/rådgivning 018-611 08 00: Helgfri vardag kl 7.30-17.00

Ekeby Hälsocenter är en av de största vårcentralerna i Region Uppsala med cirka 9900 listade. Gynekologi och psykoterapi erbjuds också, enligt uppdrag med Region Uppsala.

Ekeby Hälsocenter är ledande inom arbetet med förebyggande hälso- och sjukvård samt arbetet med psykisk hälsa. Mottagningen arbetar enligt Socialstyrelsens riktlinjer för förebyggande sjukvård.

Förutom allmänläkare har Ekeby Hälsocenter många vårdgivare inom yrkesgrupperna distrikts- och sjuksköterskor, gynekologer, fysioterapeuter, psykologer, kuratore, KBT-terapeuter, psykoterapeuter, dietist, hälsopedagog, undersköterskor och biomedicinsk analytiker. Receptionen bemannas med värdinnor.

Ekeby Lounge på Ekeby Hälsocenter

Ekeby bruk A33

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnavårdcentral, psykoterapi och gynekologi.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, företagsläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, sköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, labpersonal och hälsovetare. Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har cirka 9.900 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett icke hierarkiskt Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika kompetens. Mats Brolin som är grundare och verkställande direktör är inte själv vårdutbildad, utan journalistutbildad och entreprenör.