Efterfrågan på livförsäkringar har fördubblats på fem år

De senaste åren har försäkringsbolaget If sett en ökad efterfrågan på personförsäkringar. Tider som präglas av oro har ökat på tillströmningen. Det var särskilt tydligt under pandemins första och andra våg där ökningen enskilda månader var upptill 45 procent, men även den geopolitiska situationen och ökad inflation tydliggör behovet av trygghetsförsäkringar.

Var femte tillfrågad i Ifs Hälsobarometer känner oro över privatekonomin om någon i hushållet skulle drabbas av en längre sjukskrivning.

– Jämfört med för fem år sedan ser vi idag en ökning på 110 procent av hos oss tecknade livförsäkringar samt sjuk- och olycksfallsförsäkringar. De senaste åren har visat hur snabbt vår livssituation kan ändras och medvetenheten om den egna utsattheten har ökat, säger Jaan Köll, produktchef för personförsäkringar på If.

I Sverige är det lag på att bilägare har en bilförsäkring och de allra flesta vet att en hemförsäkring är en nödvändig investering för att skydda sig mot oväntade kostnader. Däremot har svenskarna traditionellt sett inte haft lika hög medvetenhet om vikten av att försäkra sig själva och kostnader kopplade till den egna hälsan. If ser en tydlig trend att detta är på väg att ändras.

Hälsobarometern 2022 som If släppte tidigare i år, som innehåller opinionsundersökningar och analyser av samhällsutvecklingen, visar att var femte tillfrågad känner oro över privatekonomin om någon i hushållet skulle drabbas av en längre sjukskrivning. Nästan var tredje person litar inte på att få snabb tillgång till den skattefinansierade sjukvården om de blir sjuka eller råkar ut för skada. Samtidigt tror 40 procent att tillgången till offentliga sjukvårdstjänster kommer att vara sämre om fem år jämfört med i dag. Det finns en medvetenhet om vårdens utmaningar och ett ökat intresse för kompletterande sjukvårdsförsäkring.

– Vi ser en risk för ökad ohälsa i spåren av pandemin som bör tas på allvar, något som även Världshälsoorganisationen uttalat. Människor har dragit sig för att söka vård under pandemin vilket kan försvåra tillfrisknande och människor reagerar olika på förändringar. Vi vill bidra till att fler får stöd och vård i ett tidigt skede, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.

Ladda ner Hälsobarometern här.

Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.

Var fjärde mopedbil är inblandad i en olycka18.5.2022 06:59:28 CEST | Pressmeddelande

Antalet skador på mopedbilar är fortsatt hög, visar den senaste statistiken från If. Var fjärde mopedbil som är försäkrad hos If anmäldes skadad under 2021. Det vanligaste är vagnskador till följd av att man kör av vägen eller krockar med annat fordon, men det förekommer även allvarliga krockar med personskador. Ifs motorexpert Johan Granholm varnar för mopedbilarnas bristfälliga krocksäkerhet och uppmanar fler föräldrar att ta ansvar för ungdomars trafiksäkerhet.

Ifs årliga Hälsobarometer pekar på flera utmaningar för folkhälsan i pandemins spår10.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

If har analyserat hälsoläget i Sverige under och efter pandemin. Ifs hälsostrateg, Kristina Ström Olsson, ser flera risker om vi förändrar våra arbetssätt och vanor utan att tänka på hälsoeffekter. – Både arbetsgivare och medarbetare behöver ta ansvar för att säkra ett hållbart arbetsliv. Det nya flexibla arbetssättet uppskattas av många och innebär möjligheter men också utmaningar som kan drabba både individen och verksamheten, säger Ifs Kristina Ström Olsson.