Elisabeth Wennström nomineras till Årets Chef 2018

Manpowers operativa direktör Elisabeth Wennström är nominerad till Årets Chef. Priset delas ut av Tidningen Chef på Chefgalan den 8 mars och går till en förebild som inspirerar andra till gott ledarskap och goda resultat.

Elisabeth Wennström, operativ direktör Manpower. Foto: Tidningen Chef, Karina Ljungdahl.

– Jag är både glad och stolt över att bli nominerad till Årets Chef 2018. För mig är gott ledarskap att stötta och inspirera medarbetare till att ständigt utvecklas och våga testa nytt. Nöjda medarbetare och nöjda kunder är vägen till en hållbar och lönsam tillväxt, säger Elisabeth Wennström, operativ direktör på Manpower.

Juryns motivering lyder: ”Ett ledarskap som innehåller både hjärta och hjärna. Har åstadkommit extraordinära resultat. Tar tag i det svåra och utmanar strukturer. Kan vara både tydlig och mjuk, men låter alltid intresse för individen styra samtalet. Leder en krävande generation och kan vara målinriktad även då framtiden är osäker. Hennes hårda arbete har lönat sig. Det här är ett ledarskap som håller över tid.”

– Elisabeth är en orädd och nytänkande ledare och vi är väldigt stolta över att hon kan vinna Årets Chef. Hon driver ständigt verksamheten framåt genom en samarbetskultur som är väl rustad att ta sig an nya utmaningar på en arbetsmarknad i snabb förändring, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Elisabeth Wennström har haft en rad ledande befattningar inom ManpowerGroup och bland annat varit regionchef för Manpower region Väst sedan 2009. Hon har även vunnit ManpowerGroup Sveriges interna pris Årets Ledare tio år i rad.

För mer information:
Elisabeth Wennström, operativ direktör Manpower, telefon 070-377 66 29, elisabeth.wennstrom@manpower.se
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om priset Årets Chef
Priset delas ut av tidningen Chef. Prisets syfte är att lyfta fram och belöna goda exempel bland Sveriges chefer och sprida deras budskap om det goda chef- och ledarskapet. Vinnaren utses på Chefgalan den 8 mars. Läs mer här.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

ManpowerGroup kommenterar SVT-inslag om påstådd diskriminering14.5.2018 09:04Pressmeddelande

SVT Nyheter Västerbotten publicerade den 11 maj ett inslag i vilket en person upplever sig diskriminerad efter att ha sökt jobb via Manpower. Mannen uppger att han har sökt samma jobb under olika namn vid olika tillfällen, med olika utfall. Enligt SVT har mannen anmält Manpower till Diskrimineringsombudsmannen, men enligt samma källa är det ännu oklart om DO faktiskt kommer att utreda fallet. ManpowerGroup har inte tagit emot någon anmälan och vi kan därför inte ge vår syn på innehållet i en sådan. Vi kommenterar heller aldrig en enskild person i media, eftersom det är oerhört viktigt för oss att värna den personliga integriteten hos människor som söker arbete hos oss nu och i framtiden. Däremot berättar vi gärna om hur vi arbetar för en rättvis rekrytering med hög kvalitet. Vår regionchef för Norrland, Eva Ageskär, intervjuades därför av SVT Nyheter Västerbotten. Fördomsfri rekrytering är centralt inom hela ManpowerGroup. Mer än var fjärde medarbetare hos oss, drygt 27 procent, har ut

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.