Föräldraledighet bromsar karriären

Kvinnor fortsätter att vara de som tar ut mest föräldraledighet. Det visar en undersökning från fackförbundet Akavia. Störst är skillnaden bland chefer. Fler kvinnor än män upplever dessutom att karriären påverkas negativt. – Det här hör inte hemma på en modern arbetsplats, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Akavia har genomfört en medlemsundersökning om hur föräldraledighet och karriär går ihop. Undersökningen visar att 62 procent av medlemmarna, som alla är akademiker, upplever att deras arbetsgivare har en positiv inställning till föräldraledighet. Enbart 4 procent säger sig möta en negativ inställning.

När det gäller karriärutveckling upplever 10 procent av männen och 20 procent av kvinnorna att deras karriär påverkats negativt av föräldraledigheten.

– Att tillbringa tid med sina barn bör premieras inte straffas. Det är helt oacceptabelt att karriärer påverkas negativt av att man som förälder tar ut sin rätt till ledighet. Förbudet mot missgynnande och diskriminering av föräldralediga måste följas, punkt slut, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Undersökningen visar också att kvinnor generellt tar ut längre föräldraledighet än män. Det gäller särskilt i gruppen chefer. Av dem tog 56 procent av kvinnorna ut sju till tolv månader, jämfört med 25 procent av männen. Huruvida männens högre löner påverkar längden på deras uttag är oklart. Klart står att betydligt fler män än kvinnor uppger att den andra föräldern hade lägre lön under den tid de själva var föräldralediga.

– Lönen borde ha mindre betydelse med tanke på att de flesta medlemmar arbetar på arbetsplatser med kollektivavtal som ger föräldralön för att täcka en del av den minskade inkomsten. Här måste arbetsmarknadens parter bli bättre på att lyfta fram värdet med kollektivavtalen, säger Lee Wermelin.

Resultat från undersökningen:

• 52 procent av medlemmarna tog ut sju till tolv månaders föräldraledighet, 57 procent av kvinnorna och 42 procent av männen. Av cheferna tog 56 procent av kvinnorna ut sju till tolv månader, jämfört med 25 procent av männen
  • 17 procent av medlemmarna upplever att föräldraledigheten har påverkat karriären negativt
  • 62 procent upplever att deras arbetsgivare har en positiv inställning till föräldraledighet och 35 procent upplever en neutral inställning. Fyra procent upplever en negativ inställning
  • 64 procent av männen angav att den andra föräldern hade lägre lön under den tid de själva var föräldralediga, jämfört med 30 procent av kvinnorna
  • 65 procent anger att båda föräldrarna lämnar och hämtar ungefär lika mycket från förskola/skola
  • 95 procent svarar att flexibel arbetstid är den viktigaste faktorn som underlättar kombination av föräldraskap och förvärvsarbete

Ta del av hela undersökningen

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes digitalt i samband med Akavias löneenkät hösten 2020. Löneenkäten hade en svarsfrekvens på 54% och är en totalundersökning av Akavias ca 97 000 yrkesverksamma medlemmar. Svaren är representativa för våra medlemmar med avseende på t.ex profession, kön, sektor och ålder.

Så tycker Akavia:

• Föräldraledighet ska betraktas som en naturlig del av arbetslivet
  • Föräldraledighet ska ses som en utveckling av färdigheter och kompetenser
  • Alla ska kunna kan vara föräldralediga utan att det karriärstraffas
  • Chefer på alla nivåer ska kunna vara föräldralediga utan att karriären påverkas negativt
  • Verksamheter ska aktivt arbeta för att underlätta föräldraskap. Flexibel arbetstid är ett exempel
  • Alla ledningsfunktioner ska vara insatta i föräldraledighets- och diskrimineringslagen
  • Politiker ska arbeta aktivt för att skapa förutsättningar för likvärdigt föräldraskap oavsett familjekonstellation

Lee Wermelin, ordförande i Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Saco-S: Minskat förtroende på Regeringskansliet efter Tidölönerna26.4.2024 09:57:14 CEST | Pressmeddelande

I dag hördes statsminister Ulf Kristersson i konstitutionsutskottet mot bakgrund av Regeringskansliets användning av Tidöavtalet som grund för lönesättningen. Saco-S välkomnar tydliggöranden om vikten av tjänstemännens oberoende politiska ställning, men ser mycket allvarligt på till vilken grad hanteringen av lönesättningsprocessen påverkat förtroendet för arbetsgivaren. Regeringskansliet har nu ett viktigt arbete framför sig för att återupprätta förtroendet.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.