Fördjupat samarbete mellan Samhall och MAX

MAX Burgers AB och Samhall AB har tecknat ett nytt samarbetsavtal. Avtalet, som sträcker sig fram till och med år 2025, innebär bland annat att Samhall fortsatt ska ansvara för lokalvård och yttre fastighetsskötsel vid MAX burgarrestauranger runt om i Sverige. Närmare 900 av Samhalls medarbetare med funktionsnedsättningar arbetar idag i någon av MAX restauranger.

Samarbetet mellan MAX och Samhall inleddes för snart 20 år sedan och har sedan dess skapat nya vägar in på arbetsmarknaden för tusentals personer med funktionsnedsättningar. Under åren har samarbetet växt till att omfatta samtliga MAX restauranger i Sverige och en rad olika servicetjänster. Idag arbetar närmare 900 av Samhalls medarbetare med lokalvård, fastighetsskötsel eller andra kringtjänster i MAX restauranger. Det gör MAX till en av Samhalls största och viktigaste samarbetspartners.

Det nya samarbetsavtalet sträcker sig fram till 2025 års utgång och innebär att de båda företagen nu fördjupar sitt samarbete ytterligare. Vid sidan av servicetjänsterna innefattar det nya avtalet också en gemensam strategi för hur fler av Samhalls medarbetare kan få en anställning hos MAX.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu kan ta nästa steg i vårt samarbete med MAX. Hos MAX får våra medarbetare möjlighet att utvecklas i viktiga serviceyrken samtidigt som vi stärker Samhall som en av landets ledande serviceleverantörer. Hos MAX har vi en nära samarbetspartner som alltid ser möjligheter och förmågor hos våra medarbetare, säger Jonas Rieck, affärsområdesdirektör på Samhall.

– I närmare 20 år har Samhall varit en viktig partner för MAX. Samarbetet öppnar inte bara upp möjligheten att anställa fantastiska medarbetare utan sporrar oss också till förbättring och hållbar utveckling, till exempel inom lokalvård. Genom att ta tillvara på människors möjligheter så skapar vi nya lösningar och en miljö där alla känner sig välkomna, både som medarbetare och som gäst, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Samhalls pressjour:
press@samhall.se, 08-553 411 30

MAX Burgers:
Marita Wengelin, PR-chef, marita.wengelin@max.se, 070-365 79 89

Om Samhall AB
Samhall är Sveriges viktigaste företag. Företaget har närmare 26 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen mer än nio miljarder kronor. Företagets uppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.

Om MAX Burgers AB
MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 301 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 161 restauranger, varav 131 i Sverige och sysselsätter cirka 6 000 medarbetare. MAX omsatte 3,9 miljarder kronor år 2019, varav 3,5 miljarder i Sverige.

MAX Samhall - Medarbetare som rengör ingång
Ladda ned bild
Jonas Rieck affärsområdesdirektör på Samhall, Christoffer Bergfors vice koncernchef pa MAX Burgers
Jonas Rieck affärsområdesdirektör på Samhall