Europeiska Investeringsbanken

Förverkligade klimatdrömmar-fotoutställning invigs i Malmö 25/11

24/11/2022 Fredagen den 25/11 inviger EU:s bank, Europeiska investeringsbanken (EIB), samt Malmö Stad en fotoutställning i centrala Malmö, på Malmö Live. Fotoutställningen visar 21 innovativa och klimatvänliga projekt för ökad hållbarhet, som EIB nyligen har finansierat i Sverige och som visar hur EU stödjer den gröna omställningen i svenska projekt. Bilderna kompletteras av bildtexter som förklarar hur EU stödjer grön energi, hållbara transporter, innovativ återvinning, vattensnåla duschar och andra innovationer i Sverige.

Vindkraft i Värmland, foto Daniel Larsson

Hur duschar du i rymden? Malmö-bon Mehrdad uppfann en astronautdusch som både sparar 80% energi, samtidigt som den använder 90% mindre vatten än en vanlig dusch genom vattenrening och återanvändning av vattnet. Genom ett lån från EIB fick Mehrdads företag Orbital Systems pengar till forskning och utveckling, samt för att skala upp produktionen för att han skulle kunna förverkliga sin dröm. Mehrads uppfinning är ett av de klimatprojekt fotoutställningen visar upp.

Förbipasserande Malmö-bor och turister i Malmö, Köpenhamn och Öresundsregionen, har från och med fredagen 25/11 möjlighet att få se en tillfällig fotoutställning organiserad av Europeiska investeringsbanken tillsammans med Malmö stad. Elva stora fotoramar med tjugoen slagkraftiga bilder är installerade på det centralt belägna Malmö Live, Dag Hammarskjölds torg 2. Fotografierna visualiserar hur EU:s bank konkret har stöttat gröna och hållbara projekt i Sverige under de senaste åren.

Fotoutställningen visar projekt som omfattar ett antal svenska kommuner, regioner och företag, allt ifrån finansieringen av miljövänliga, eldrivna fordon hos Volvo, till SCA:s nyplanering av skog, för att enbart nämna två exempel. Utställningen kan besökas gratis på Malmö Live fram till slutet av januari 2023. Utställningen turnerar runt i Sverige och har tidigare visats i Stockholm.

En webbaserad version av utställningen finns tillgänglig här: Sverige: en hållbar historia (eib.org)

EIB:s generaldirektör, Jean-Christophe Laloux, säger inför invigningen:

- Den här utställningen illustrerar några av de banbrytande projekt som EIB har finansierat i Sverige sedan 1994, och den sort av projekt som vi vill finanisera även i framtiden. Som EU:s klimatbank är gröna, innovativa projekt i Sverige, Europa och världen högst upp på vår agenda. Genom REPowerEU initiativet kan vi erbjuda ytterligare finanisering under de kommande fem åren till energieffektivisering, förnybar energi, laddning av elektriska fordon, samt till projekt för hur vi ska lagra energi.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, (s), kommunstyrelsens ordförande, Malmö stad säger inför invigningen:

- Jag är glad att Malmös och EIB:s klimatprojekt blir mer synliga genom denna fotoutställning som visar på bredden av alla olika projekt som är på gång i Södra Sverige. Vi vet att städer och regioner har en alldeles särskild nyckelroll i att driva den gröna och socialt hållbara omställningen, och vi har höga ambitioner på området. För att kunna nå Parisavtalets mål behöver vi samarbeta för fler gröna investeringar. Tillsammans kan vi öka takten.

Om EIB

Europeiska investeringsbanken (EIB) är Europeiska unionens bank, som ägs av EU:s tjugosju medlemsstater. Banken tillhandahåller långfristig finansiering till ekonomiskt bärkraftiga investeringar för att bidra till EU:s politiska mål. Europeiska investeringsbanken är verksam i omkring 160 länder och är världens största multilaterala långivare till klimatprojekt. EIB-gruppen har fastställt ”att säkerställa en rättvis omställning för alla” som ett av de fyra övergripande målen i sin färdplan för klimatbanken 2025, Climate Bank Roadmap 2025. EIB:s ambition är att stödja investeringar på 1 biljon euro i klimatåtgärder och miljömässig hållbarhet under årtiondet fram till 2030 och anpassa all sin nya verksamhet till målen och principerna i Parisavtalet.

Vindkraft i Värmland, foto Daniel Larsson

Europeiska Investeringsbanken

Europeiska investeringsbanken (EIB) är Europeiska unionens finansinstitut för långfristig finansiering och ägs av EU:s medlemsstater. Banken tillhandahåller långfristig finansiering till ekonomiskt bärkraftiga investeringar för att bidra till EU:s politiska mål.  Europeiska investeringsbanken är verksam i omkring 160 länder och är världens största multilaterala långivare till klimatprojekt. EIB-gruppen ska stödja investeringar på 1 biljon euro i klimatåtgärder och miljömässig hållbarhet fram till 2030, samt mer än 50 % av EIB:s finansiering ska gå till klimat till 2025.

Följ Europeiska Investeringsbanken

Senaste pressmeddelandena från Europeiska Investeringsbanken

PRESSMEDDELANDE Luxemburg/Stockholm, 2022/12/23 Sverige: EIB stöttar svenskt bioteknikföretag med lån på 20 miljoner euro för utveckling av biofarmaceutiska produkter mot cancer och inflammatoriska sjukdomar. EIB tillhandahåller ett lån på 20 miljoner euro till svenska bioteknikföretaget Affibody EIB-lånet ska finansiera forskning och utveckling av nästa generations biofarmaceutiska produkter mot cancer och inflammatoriska sjukdomar.

EIB stöttar banbrytande landbaserad laxodling med SEK 530 miljoner för grön, hållbar produktion av svensk lax till RE:OCEAN i Säffle20.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

EIB, EU:s klimatbank, gör en riskinvestering på 530 miljoner kronor i livsmedelsföretaget RE:OCEAN, som stödjer utvecklingen av Sveriges första landbaserad fiskodling i Säffle, Värmland. Detta projekt är en av de största investeringarna inom innovativ och hållbar matproduktion i Sverige någonsin, som stöttar den svenska bioekonomin genom att producera hållbar fisk i en storskalig, landbaserad och havsliknande miljö. Anläggningen i Säffle kommer att producera 10 000 ton fisk per år — det motsvarar en av fem laxar som äts i Sverige. Nästan all lax som äts i Sverige idag är importerad.

Ytterligare en halv miljard till svenska mikroföretag - svenska fintechbolaget Froda får EU-finansiering30.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Det svenska fintech-bolaget Froda får finansiering av Europeiska investeringsfonden för att fortsätta stödja innovativa svenska småföretag genom EU-programmet för sysselsättning och social innovation (EaSI). Programmet samfinansieras av Europeiska unionen, Europeiska investeringsbanken (EIB) och Europeiska investeringsfonden (EIF). Med stödet kan Froda låna ut ytterligare över en halv miljard till svenska småföretagare.