Från forskning till klassrumspraktik

Läraryrket är känt för att vara ett yrke med ständig tidsbrist. Att hålla sig à jour med den pedagogiska forskningen kan därför kännas mer som en belastning än en hjälp. I den nya bokserien Från forskning till klassrumspraktik, ger Dylan Wiliam, John Hattie och många fler av världens mest uppmärksammade pedagoger, råd på hur forskningsrön kan översättas direkt till skolpraktik.

I den första boken Framsteg diskuterar John Hattie, Andy Hargreaves, Robert Bjork med flera vad som kännetecknar god undervisning. De experter som bidragit med texter i boken har alla sin egen infallsvinkel på frågor som ”Hur definierar vi och hur mäter vi framsteg?”, och ”Hur ser vi till att ge alla elever möjlighet att göra framsteg?”.

”Många av förslagen i boken vill jag själv pröva omgående. Andra vill jag diskutera med mina kollegor”, säger Daniel Sandin, gymnasielärare, om Framsteg.

I Engagemang och motivation resonerar tongivande pedagoger kring vikten av motivation för elevers lärande. Mick Waters argumenterar exempelvis för ett belöningssystem som ger en försiktig knuff i rätt riktning, så kallad nudging. Susan Wallace lyfter läraren som viktig förebild för att skapa motivation hos eleverna. Paul Dix visar på sätt att fånga elevers nyfikenhet genom ett visst risktagande.

”Det är en bok som snabbt och lätt gett mig nya infallsvinklar och en inspiration att fortsätta utvecklas tillsammans med andra. Engagemang föder engagemang”, menar Kim Sjöberg, skolledare och lärare.

I Återkoppling diskuterar Dylan Wiliam, Mick Waters, Geoff Petty, Taylor Mali med flera, återkopplingens betydelse för undervisning och lärande. Trots deras olika perspektiv är de alla överens om vikten av att återkopplingen har formen av klar och tydlig kommunikation.

Patricia Diaz, språklärare, berättar att "den här boken kommer förmodligen utgöra en pärla i bokhyllan, bespara dig en hel del tid och inspirera dig till att på ett enkelt sätt förändra delar av din undervisning. Det har den gjort för mig."