Hembygdsföreningar från hela landet firar 100-årsjubileum på Skansen

Den 27–28 augusti firar hembygdsföreningar från hela landet 100-årsjubileum på Skansen. Totalt kommer 21 av landets 26 regionala hembygdsförbund att delta under Hembygdens helg på Skansen. På lördagskvällen blir det fest med hembygdsmedlemmar och prinsparet Carl Philip och Sofia.

Det blir ett späckat program för Skansens besökare med allt från musik, teater, dans, och lekar till mat, hantverk och tidsresor.

- De medverkande har verkligen lyckats med att skapa intressant innehåll för besökarna. Nu hoppas vi på många besökare från både när och fjärran, säger Helena Hammarskiöld projektledare för Hembygdens år.

Under lördag kväll firar hembygdsrörelsens medlemmar 100-årskalas på Galejan på Skansen med prinsparet Carl Philip och Sofia och andra inbjudna gäster. Totalt kommer 21 av landets 26 regionala hembygdsförbund att delta under Hembygdens helg på Skansen.

- Under 100-årsjubileet vill vi passa på att göra det vi är bäst på, att på ett lustfyllt sätt levandegöra kulturarvet. Ett exempel är evenemanget på Skansen som blir höjdpunkten på vårt 100-årsjubileum, säger Jan Nordwall.

Att hembygdsrörelsen samlas och firar just på Skansen är ingen slump. De har en gemensam historia och faktum är att även Skansen firar jubileum i år. För 125 år sedan grundades Skansen av Artur Hazelius som brann för folkbildning och ville visa hur människor bott och verkat i olika delar av Sverige under äldre tid.

-Det gör vårt 125-årsfirande extra festligt att vi också kan få fira tillsammans med hembygdsrörelsen, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi har mycket gemensamt.

Ute i landet fanns ett motsvarande intresse för det lokala och tjugofem år senare, 1916, bildades Samfundet för hembygdsvård – dagens Sveriges Hembygdsförbund.

Antalet hembygdsföreningar i Sveriges har ökat de senaste åren och uppgår idag till 2 050 med sammanlagt runt 450 000 medlemmar. Under Hembygdens år 2016 ser Sveriges Hembygdsförbund en ökad aktualitet för rörelsen och hoppas att jubileumsåret ska locka nya medlemmar och främja bildande av nya hembygdsföreningar.

För mer information, kontakta Sveriges Hembygdsförbund:

Helena Hammarskiöld, projektledare för Hembygdens år, helena.hammarskiold@hembygdsforbundet.se

Jan Nordwall, generalsekreterare, 070-794 91 24, jan.nordwall@hembygdsforbundet.se

Läs mer om evenemanget och ladda ned programmet på www.hembygd.se/skansen

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.