Henrik Torehammar tar plats i Politiken

I går publicerades hans första kommenterande artikel i Svenska Dagbladet. I dag gör Henrik Torehammar premiär som en av tre medlemmar i SvD-podden Politiken. Tillsammans med profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson ska han leda lyssnarna genom politikens korridorer, analysera och ge nya perspektiv.
Henrik Torehammar blir tredje medlemmen i SvD-podden Politiken, tillsammans med Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. Illustration: Henrik Malmsten/SvD

– Det är otroligt roligt att äntligen få börja skriva för Svenska Dagbladets läsare – och fantastiskt att också få möjlighet att vara med och utveckla SvD:s politikpodd. Maggie och Torbjörn är två av landets främsta politikreportrar, jag ska göra mitt bästa för att matcha dem i studion, säger Henrik Torehammar.

Det är första gången Henrik Torehammar är med i Politiken, men inte första gången han gör politikpodd. För många är han en välkänd radioröst, han kommer närmast från Sveriges Radio, och var en av dem som var med och byggde upp SR:s podd Det politiska spelet.

– Ända sedan det blev klart att Henrik Torehammar skulle komma till oss på SvD som inrikespolitisk kommentator har jag fått frågan om han inte ska ansluta till poddgänget också. Nu när han har anslutit till redaktionen är jag väldigt glad att vi kan säga att så blir det. Henrik kommer att komplettera Maggie och Torbjörn på ett spännande sätt, säger Erik Hedtjärn, chef för SvD:s politikredaktion.

I avsnittet som publiceras i eftermiddag, djupdyker trion i Centerpartiet och beskedet från Annie Lööf att hon backar Magdalena Andersson som statsminister och själv vill sitta i regering – samt de nu allt mer frekventa valaffischerna.

– Det ska bli underbart att ha Henrik Torehammar i poddstudion. Han har en unik energi och en djup politisk kunskap, som kommer glädja Politikens lyssnare, säger Maggie Strömberg.

Politiken publiceras onsdagar vid 16-tiden. Det finns här på SvD.se och där poddar finns.

Erik Hedtjärn, chef SvD:s politikredaktion. Telefon: 070-788 77 01. E-post:erik.hedtjarn@svd.se.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.