Höstlov på Skansen: Upplev kolerans spridning – skräck förankrad i svensk historia

Året är 1834 och koleran har kommit till Sverige. En av 1800-talets mest förödande och fruktade sjukdomar sprider skräck i stora delar av befolkningen, och hotar än idag stora delar av världen. Skansen bjuder i år in till ett höstlov i gränslandet mellan verklig spänning och fiktion. Dessutom tar Baltic Sea Science Center avstamp i kolerans koppling till havet samt berättar om havets nutida utmaningar. Det och många fler upplevelser, när Skansen öppnar upp sina höstlovsdörrar.

Kryddboden. Foto: Richard von Hofsten.

Hela Sveriges friluftsmuseum håller öppet under hela höstlovet, den 26 oktober till den 3 november (kl. 10-16). Skansen är uppbyggt som ett Sverige i miniatyr, väl förankrat i dokumenterad kunskap och fakta hämtad direkt ur Sveriges historia med sanningsenlig precision. Därför blir det extra spännande när Skansen vrider tillbaka klockan till 1834 – året då koleran kom till stan.

–Höstlovet har blivit synonymt med läskiga spöken och rysliga upplevelser. På Skansen har vi istället valt att tolka skräckhögtiden med den ena foten i fakta och dokumenterad kunskap och den andra i ett spännande manus med udda karaktärer från en svunnen tid. Kolera-epidemin är en av de värsta farsoter som har drabbat Sverige, nu kan familjer lära sig mer om historia samtidigt som vi också lyfter fram kolerans spridning i världen idag, säger Åsa Magnusson chef för Skansens kulturhistoriska avdelning.

Välkommen in i 1834 – är koleran här?
Koleran hotar staden, men inget vet säkert om den har brutit ut. ”Fasor från förr” bjuder in hela familjen till ett rysligt 1800-talsäventyr. Möt invånarna i staden: Vilka rykten sprider skvallertackorna? Skyddande amuletter och kryddbodens örter – finns det ett botemedel? Medan skitbärarkärringarna försöker sköta det oändliga arbetet med att tömma dassen, förbereder dödgrävaren nya gravar. Den som vågar sig in i det mörka vapenhuset kan träffa på kyrkstöten som har ett outsinligt förråd av berättelser från kyrkogården.

Lär dig mer om spridningen idag
På Baltic Sea Science Center kan du lära dig mer om betydelsen av rent vatten och vad som påverkar Östersjön. Kort visning varje dag vid 11:30, plan 3.

Andra aktiviteter under höstlovet
Ponnyridning, träffa tamdjur, vilda djur och dagens djur på Lill-Skansen samt besök allt från apor, skorpioner och grodor på Skansen-Akvariet.

Inträdet är från 60 kr för barn och 120 kr för vuxna och öppettiderna är kl. 10-16 under hela höstlovet (v. 44). Läs mer om Skansens höstlovsprogram.

För mer information, vänligen kontakta: Christina Hamnqvist, pressansvarig Skansen, christina.hamnqvist@skansen.se, +46 729 83 79 55

Kryddboden. Foto: Richard von Hofsten.
En tinktur. Foto: Richard von Hofsten.
Journalisten. Foto: Skansen
Kryddkrämaren. Foto: Skansen

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?