Hur påverkar skenande matpriser den svenska hälsan?

Matprisjämförelse appen Foodrunners undersöker möjligheten att kombinera detaljhandelspriser med andra faktorer (t.ex. bekvämlighet, tidskostnad för förberedelser, produktinnehåll) för att bättre kvantifiera mat- och dryckeskostnadernas bidrag till hälsa.

- Vi har för en tid sedan valts ut av ett annat europeiskt lands statliga forskingsinstitut för att framöver kunna hjälpa konsumenter att förstå hur mycket energi kostar oss utifrån varje individs specifika dagliga behov berättar Michael Kärrberg, VD på Foodrunners. Det är ett fantastsikt uppdrag vi tilldelats och med hjälp av forskning, data och analys kommer vi i en realtiv närtid ha möjlighet att hjälpa folk att påverka sin hälsa automatiskt genom att visa vad energin i olika produkter kostar.

Foodrunners jämför cirka 4 000 butiker och mellan 260 000 - 300 000 varor för tiotusentals konsumenter på veckobasis. Liknande studier har tidigare gjorts men då har båda variablerna "pris" och "utbud" varit kraftigt begränsade. Foodrunners har inte den begränsningen utan kommer kontinuerligt kunna tipsa konsumenter kring energivärdet på produkter i relation till pris. Det gör det exempelvis möjligt att jämföra två liknande produkter utifrån en kombination av pris och dess näringsinnehåll utifrån individens rekommenderade dagliga intag (RDI).

Daligvaruhandelns VD skrev tidigare i veckan att "Dagligvaruhandeln möter nu en mycket priskänslig konsument som drabbats av högre bolåneräntor, högre uppvärmingskostnader, högre drivmedelspriser och ovanpå det högre livsmedelspriser". Samma artikel skriver att omsättningen i dagligvarubranschen rensat från inflation sjönk med 5% i maj och att det är en trend som fortsatt under sommaren. Något som betyder att konsumenten köper färre, eller billigare varor.

- Jag delar den bild som Karin Brynell beskriver i att konsumenter väljer billigare varor eller kedjor i allt högre utsträckning. Det är en naturlig mekanism när kostnaderna skenar, oavsett varför. Därför tror vi också att det är viktigare än någonsin att hjälpa konsumenten med smarta val bland alla produkter utan att man ska behöva vara forskare eller ägna timmar åt att analysera produkter. Vi tror att transparenta matpriser för konsumenter och bättre förståelde för produkters påverkan på hälsa leder till smartare konsumenter, bättre köp och mer fokus på både vilka produkter man ska välja. När man valt produkt ska det vara lika naturligt att jämföra vilken kedja man tänker handla på för dagen som när vi väljer vilken bensinmack vi åker och tankar på eller vilket energibolag som har lägst pris för stunden avslutar Michael Kärrberg.

Foodrunners uppdrag är att hjälpa konsumenter att hitta bättre produkter och priser i livsmedelshandeln. Varje månad hjälper vi tiotusentals konsumenter att dels hitta bättre och billigare varor, dels spara pengar genom att jämföra priser på dina inköp och erbjuda dig rätt pris på leveransalternativ.

Köttbullens dag - Så mycket dyrare har vår svenska klassiker blivit 202223.8.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag firar vi i Sverige Köttbullens dag. Sverige har en egen traditionen av svenska köttbullar som svensk husmanskost och vi har globalt sett blivit väldigt starkt förknippad med den. I Sverige serverar vi köttbullar med exempelvis brunsås eller gräddsås och gärna kokt potatis. Lingonsylt eller rårörda lingon och pressgurka är för många ett måste. Köttbullen är också en basvara för många barnfamiljer, den serveras till spagetti eller makaroner. Köttbullen är helt enkelt starkt förknippad med Sverige och vi svenskar köper stora mängder köttbullar årligen.