Inför DistansaDagen den 4 maj: en tredjedel kan inte flexa på jobbet

En tredjedel av svenskarna, 32 procent, har inga möjligheter att sköta jobbet på distans eller vid sidan av traditionell kontorstid. Så många som hälften önskar dock att de hade den möjligheten, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– Alla jobb går inte att sköta på distans, men med hjälp av digital teknik kan många arbetsgivare bli bättre på att låta medarbetarna arbeta när och var det passar dem själva bäst. Det är en uppskattad möjlighet som också kan innebära en konkurrensfördel i kampen om talangerna, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

En tredjedel av svenskarna, 32 procent, saknar i dag möjligheter att sköta jobbet på distans eller vid sidan av traditionell kontorstid. Så många som nio av tio, 89 procent, uppskattar möjligheten att flexjobba.

Av de som saknar flexmöjligheter önskar hälften, 50 procent, att de kunde flexa. Kvinnor uppger i något högre grad än män att de vill ha ökad flexibilitet i arbetslivet, 62 procent respektive 40 procent.

– För många föräldrar innebär flexandet en möjlighet att få ihop livspusslet utan att behöva gå ner i arbetstid, vilket indirekt gör det till en jämställdhetsfråga. Arbetsgivare bör ge kvinnor och män samma möjligheter att jobba och samtidigt behålla balansen i livet, när arbetsuppgifterna medger det, säger Lars Forseth.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen.

1. Många arbetsgivare möjliggör för sina anställda att sköta arbetet vid sidan av traditionell kontorstid och ibland även i hemmet eller på annan plats. Hur är det på din arbetsplats, har du sådana möjligheter på din arbetsplats?

37 procent svarade ”Ja, jag kan sköta i stort sett allt arbete var jag vill och när jag vill”, 26 procent svarade ”Ja, men jag kan bara sköta visst arbete var jag vill och när jag vill”, 32 procent svarade ”Nej, jag har inga sådana möjligheter” och 5 procent svarade ”vet ej”.

De som svarade ”Nej, jag har inga sådana möjligheter” fick nedanstående följdfråga:

2. Skulle du vilja ha möjligheten att sköta arbetet vid sidan av traditionell kontorstid och ibland även i hemmet eller på annan plats?

50 procent svarade ”Ja”, 30 procent svarade ”Nej” och 20 procent svarade ”vet ej”.

De svarande som hade möjligheter att flexa fick nedanstående följdfråga:

3. ”Uppskattar du möjligheten att utföra alla eller vissa av dina arbetsuppgifter vid sidan av traditionell kontorstid eller på annan plats?

89 procent svarade ”ja” och 8 procent svarade ”nej” och 3 procent svarade ”vet ej”.

Om DistansaDagen
DistansaDagen hette tidigare Jobba hemma-dagen och har hållits årligen sedan 2012. Syftet med dagen är att arbetsgivare uppmanar sina medarbetare att inte komma till jobbet – för minskad miljöpåverkan, ökad produktivitet och höjd livskvalitet.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.