IT-strul kostar välfärden miljarder - rapport om välfärdens digiatala arbetsmiljö

I denna rapport undersöker vi hur Visions medlemmar ser på sin digitala arbetsmiljö. Vi har frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem. Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter.

Men också behoven av kompetensutveckling har ökat. Över hälften av de svarande, 56 procent, efterlyser mer kompetensutveckling och hälften svarar att de behöver bättre digitala verktyg. Över en tredjedel anger att de inte får den utbildning de behöver för att använda IT-systemen på ett effektivt sätt.

Ladda ned rapporten här.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.