Kamratposten + Skansen = Sportlovsskoj 1–3 mars!

Årets sportlov är ett samarbete mellan Skansen och Kamratposten. Helgen den 1-3 mars bjuder Kamratposten på extra många roliga aktiviteter som att träffa och dansa med den kända TikTok:aren Nattid och hänga på skridskodisko.
TikTok-kändisen Nattid. Foto: Pressbild.

KP och Skansen har samarbetat vid flera tillfällen genom åren, säger Maria Kirsch som är producent för sportlovet på Skansen. Senast under KP:s 120-årsjubileum för sju år sedan. Skansen och Kamratposten har verkat i barnens tjänst i över 100 år och har många gemensamma beröringspunkter, så den här sammankopplingen känns både rolig och naturlig. Vi hoppas på ett återkommande arrangemang.

–Vi hänger ihop på något vis, säger Lukas Björkman, chefredaktör på KP. Vi grundades under samma era och vi har liknande värderingar: Alla ska vara välkomna och innehåll ska gå före yta. Kvalitet, noggrannhet och barnperspektiv är ytterligare några saker som förenar oss. Nu har vi bullat upp med skridskodisco, tv-spel, kul pyssel, TikTok-kändisar och mycket mer. Alla KP-läsare har dessutom gratis inträde den 1–3 mars via en biljett i tidningen så vi hoppas på många unga besökare.

Många aktiviteter pågår under hela sportlovsveckan på Skansen och helgen 1 - 3 mars är det extra mycket spännande som händer när KP är på plats.

Dansa med Nattid
Nattid har 2,3 miljoner följare på TikTok. Klockan 14.00 på dansbanan på Bollnästorget har alla möjligheten att träffa henne och kanske få en autograf eller en selfie. Det blir även chans till en kort dans med idolen!

Läshörna, pyssel och pintillverkning i Skogens hus.
Läs så mycket KP-tidningar du bara orkar, gör dina egna pins och pyssla 10.00 - 16.00.

Fotbollsspel
Spela fotbollsspelet Fifa i Skogens hus kl. 10.00-13.00 och 14.00-16.00.

Serieskola
Träffa Joakim och Johanna som tecknar Katten Nils och lyssna på deras serieskola! Kl 13-13.30 Skogens hus.

Omslagsworkshop
Klipp, klistra och rita ditt eget KP-omslag. Kl 13.30-14 Skogens hus.

Skridskodisko
Åk tillsammans med KP:s maskotar K & P kl. 15.00-16.00 på skridskobanan på Bollnästorget.

Tipsrunda
Svara på frågor i tipsrundan som går runt hela Skansen. Fina priser kommer att delas ut till 10 vinnare!

Under hela sportlovet 23 februari - 3 mars händer mycket varje dag. Mer info om alla dagar finns på skansen.se

Om Kamratposten
Kamratposten (KP) är Sveriges äldsta, största och bästa barntidning. Tidningen grundades 1892 och har i dag cirka 150 000 läsare mellan 8 och 14 år. KP skriver om allt som är viktigt i livet när man är i den åldern. KP förklarar stora världshändelser och de senast vetenskapliga rönen på ett sätt som alla förstår. Tidningens maskotar heter K & P och är skapade av Jenny Karlsson.

TikTok-kändisen Nattid. Foto: Pressbild.
Spark på sportlovet. Foto: Pernille Tofte
Skidålning på sportlovet. Foto: Pernille Tofte