Klart med kollektivavtal för advokat- och juristbyråer

Idag den 14 december tecknade Akavia och Almega Tjänsteföretagen ett helt nytt kollektivavtal, Juristavtalet. – Med avtalet skapar vi trygghet och förutsägbarhet i en bransch där många arbetsgivare saknar kollektivavtal, säger Maria Rautpalo, biträdande förhandlingschef på fackförbundet Akavia.

Akavias förhandlare: Maria Rautpalo, biträdande förhandlingschef och Jens Jansson, förhandlare/rådgivare på förbundet

– Akavia konstaterar att den svenska modellen levererar och vi är mycket nöjda med de konstruktiva förhandlingarna som förts med Almega Tjänsteföretagen kring avtalet. Genom kollektivavtalet skapar vi basen för trygghet och bra anställningsvillkor för anställda på advokat- och juristbyråer, säger Maria Rautpalo, biträdande förhandlingschef på Akavia som tillsammans med kollegan Jens Jansson förhandlat fram det nya avtalet med Almega Tjänsteföretagen.

Kollektivavtalet, även kallat Juristavtalet är skräddarsytt för den verksamhet som bedrivs vid advokat- och juristbyråer, verksamheter som har speciella förutsättningar och därmed kräver särskilda lösningar.

Avtalet börjar gälla den 1 januari 2022.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.