Konjunkturavmattning påverkar svensk skogsindustri

Utmaningar kopplat till konjunkturavmattning och barkborreangrepp präglar utvecklingen inom svensk skogsindustri. En växande bioekonomi och ny kapacitet skapar samtidigt positiva förutsättningar framåt. Det visar årets andra upplaga av Skogsindustriernas rapport ”Så går det för skogsindustrin”.

Så går det för skogsindustrin juni 2019

Under 2018 skedde en tydlig avmattning av konjunkturen globalt och i Sverige. Förväntningar om en mer expansiv ekonomisk politik bidrog till att hejda fallet i början av 2019. Genom högt resursutnyttjande, försvagad handel och allmän osäkerhet har utvecklingen dämpats markant igen och väntas leda till fortsatt avmattning i Kina, USA och Sverige. Sverige påverkas även av en tydlig inbromsning i bland annat bostadsinvesteringar.

– Någon rejäl sättning i konjunkturen förväntar jag mig dock inte. Men det finns samtidigt ett antal allvarliga risker som kan leda till en mer abrupt och kraftig avmattning, säger Kerstin Hallsten, chefsekonom på Industriarbetsgivarna.

I rapporten konstateras att utvecklingen på världsmarknaden för trävaror i viss utsträckning har backat jämfört med föregående år.

– Efter ett mycket starkt år för sågverken 2018 med höga priser och bra lönsamhet har marknadsläget försämrats. På grund av ett högt råvaruutbud ökar nu produktionen en del samtidigt som efterfrågan bromsar upp något, säger Magnus Niklasson, marknadsanalytiker inom trävaror på Skogsindustrierna.

Även den svenska och den globala pappersproduktionen har gått tillbaka i år. Framförallt är det grafiskt papper som backar, medan produktionen av förpackningsmaterial är oförändrad. För den svenska pappersindustrin har det skett en tillbakagång av leveranserna, både till export och till hemmamarknaden.

Det har däremot varit en positiv utveckling på den svenska massamarknaden hittills i år, även om priserna backat från en rekordhög nivå.

– I samband med driftsättning av nya produktionsanläggningar för massa har den svenska produktionen och leveranserna av massa stigit med omkring 10 procent under året, säger Katrin Heinsoo, marknadsanalytiker inom massa och papper på Skogsindustrierna.

I rapporten finns också en analys om råvarutillgången för den växande svenska skogsindustrin. Här konstateras bland annat att det svenska virkesutbudet är begränsat kommande decennier, samtidigt som efterfrågan förväntas vara hög.

Svensk skogsindustri känner av vikande global konjunktur31.10.2019 07:50:00 CETPressmeddelande

I Skogsindustriernas tredje marknadsrapport för året konstateras att den vikande konjunkturen i framförallt Europa är kännbar för svensk skogsindustri. Sågverken lyckas delvis kompensera detta genom ökade leveranser till nya marknader. Massabruken ökar sin export relativt kraftigt till Kina, men till lägre priser. Pappersleveranserna har hittills minskat med fyra procent jämfört med 2018.