Konjunkturavmattning påverkar svensk skogsindustri

Utmaningar kopplat till konjunkturavmattning och barkborreangrepp präglar utvecklingen inom svensk skogsindustri. En växande bioekonomi och ny kapacitet skapar samtidigt positiva förutsättningar framåt. Det visar årets andra upplaga av Skogsindustriernas rapport ”Så går det för skogsindustrin”.

Så går det för skogsindustrin juni 2019

Under 2018 skedde en tydlig avmattning av konjunkturen globalt och i Sverige. Förväntningar om en mer expansiv ekonomisk politik bidrog till att hejda fallet i början av 2019. Genom högt resursutnyttjande, försvagad handel och allmän osäkerhet har utvecklingen dämpats markant igen och väntas leda till fortsatt avmattning i Kina, USA och Sverige. Sverige påverkas även av en tydlig inbromsning i bland annat bostadsinvesteringar.

– Någon rejäl sättning i konjunkturen förväntar jag mig dock inte. Men det finns samtidigt ett antal allvarliga risker som kan leda till en mer abrupt och kraftig avmattning, säger Kerstin Hallsten, chefsekonom på Industriarbetsgivarna.

I rapporten konstateras att utvecklingen på världsmarknaden för trävaror i viss utsträckning har backat jämfört med föregående år.

– Efter ett mycket starkt år för sågverken 2018 med höga priser och bra lönsamhet har marknadsläget försämrats. På grund av ett högt råvaruutbud ökar nu produktionen en del samtidigt som efterfrågan bromsar upp något, säger Magnus Niklasson, marknadsanalytiker inom trävaror på Skogsindustrierna.

Även den svenska och den globala pappersproduktionen har gått tillbaka i år. Framförallt är det grafiskt papper som backar, medan produktionen av förpackningsmaterial är oförändrad. För den svenska pappersindustrin har det skett en tillbakagång av leveranserna, både till export och till hemmamarknaden.

Det har däremot varit en positiv utveckling på den svenska massamarknaden hittills i år, även om priserna backat från en rekordhög nivå.

– I samband med driftsättning av nya produktionsanläggningar för massa har den svenska produktionen och leveranserna av massa stigit med omkring 10 procent under året, säger Katrin Heinsoo, marknadsanalytiker inom massa och papper på Skogsindustrierna.

I rapporten finns också en analys om råvarutillgången för den växande svenska skogsindustrin. Här konstateras bland annat att det svenska virkesutbudet är begränsat kommande decennier, samtidigt som efterfrågan förväntas vara hög.

Skogsnäringen spelar en avgörande roll i klimatarbetet - nya beräkningar visar betydligt högre bidrag än officiell statistik27.6.2019 11:30:58 CESTPressmeddelande

Den svenska skogsnäringen har en positiv effekt på det globala klimatet motsvarande 93 miljoner ton koldioxid per år, när både skogen och skogens produkter räknas med. Det innebär att skogsnäringens positiva klimateffekt är nästan lika stor som den totala svenska konsumtionens utsläpp av 100 miljoner ton koldioxid per år.