Meliva AB

Kortare väntetider och nöjda patienter

Dela
När vårdcentralen Ekeby Hälsocenter förändrade sitt arbetssätt med psykisk ohälsa minskade väntetiden från två månader till en vecka. Patienterna är också nöjda, 67 procent anser att de har fått "väldigt mycket hjälp" av samtalskontakten.
Kurator Lena Göök. En av de behandlare som arbetar med FACT på Ekeby Hälsocenter.
Kurator Lena Göök. En av de behandlare som arbetar med FACT på Ekeby Hälsocenter.

Vården av patienter med psykisk ohälsa präglas av långa väntetider och missnöjda patienter. Inte minst inom primärvården.

På vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala fick patienterna ofta vänta flera månader på en tid, trots hög bemanning med många behandlare, både kuratorer och psykologer.

- Vi var inte alls nöjda med att våra patienter med depression, utmattningsproblematik, ångest och andra psykiska besvär inte kunde få snabb hjälp hos oss. Vi såg också hur de långa väntetiderna belastade våra sköterskor och läkare och riskerade att bidra till att patienterna blev sämre och att sjukskrivningarna ökade, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Ekeby Hälsocenter bestämde sig för att förändra verksamheten med målsättningen att korta väntetiderna. Tanken var att ett snabbare omhändertagande skulle ge patienterna bättre mående och en högre funktionsnivå samt att minska sjukskrivningarna.

Efter att olika metoder utvärderats valde Ekeby Hälsocenter terapimodellen FACT, Fokuserad Acceptance and Commitment Therapy. FACT är en korttidsterapi där patienten träffar behandlaren från en till fem-sex gånger under cirka 30 minuter per besök. Patienten får hjälp med att acceptera sin upplevelse och med att omformulera sitt förhållningssätt till sina oönskade och plågsamma upplevelser.

Psykologen Mattias Myrälf som driver KBT i Primärvården anlitades för att hjälpa till med omställningen.

Inför och tre månader efter förändringen mättes patienternas väntetider för behandling. Genomsnittlig väntetid för samtal på vårdcentralen var två månader innan införandet av FACT. Tre månader senare hade väntetiderna minskat till cirka en vecka.

- Vi är glada och stolta över att vi lyckats korta väntetiderna rejält. Idag kan vi erbjuda hjälp till patienter som mår psykiskt dåligt inom en vecka, vilket vi tror är av stor betydelse för tillfrisknandet, säger Helena Hovstadius.

Ekeby Hälsocenter har även mätt patienternas nöjdhet med den nya terapimodellen. 114 patienter svarade på en enkät efter avslutad behandling. Frågorna besvarades på en niogradig skala från "inte alls" till "väldigt mycket". Utfallet visar bland annat:

  • 89 procent anser att de blivit "mycket eller väldigt mycket" hjälpta med att hantera sina symptom.
  • 56 procent anser att de blivit "väldigt mycket" hjälpta med att hantera sina symptom.
  • 96 procent anser att de har varit "mycket eller väldigt mycket" hjälpta av samtalskontakten.
  • 67 procent anser att de har varit "väldigt mycket" hjälpta av samtalskontakten.
  • 68 procent anser att de är "mycket eller väldigt mycket" nöjda med samtalens längd.
  • 39 procent anser att de är "väldigt mycket" nöjda med samtalens längd.
  • 32 procent anser att de "inte alls eller lite" är nöjda med samtalens längd.

Med "mycket eller väldigt mycket" menas de som svarat på de fem högsta nivåerna på den niogradiga skalan. Med "väldigt mycket" menas de som svarat på de tre högsta nivåerna på den niogradiga skalan. Med "inte alls eller lite" menas de som svarat på de fyra lägsta nivåerna. Resultaten finns i sin helhet i dokumentet som bifogas här.

De behandlande kuratorerna och psykologerna på vårdcentralen fick gå en utbildning i FACT inför förändringen. Att växla arbetssätt från det traditionella till denna korttidsbehandling har inneburit en ganska stor förändring för personalen.

- 30 minuter är kort tid för ett samtal men jag är positivt överraskad att så mycket ändå hinner hända under de samtalskontakter vi erbjuder. Det känns bra att jobba på en vårdcentral som satsar särskilt på att möta människors behov av samtalsstöd, säger Lena Göök, kurator på Ekeby Hälsocenter.

Mer om FACT

Terapimodellen Fokuserad Acceptance and Commitment therapy (FACT) utgår ifrån att de flesta människor är utrustade med förmågan att handskas med de svårigheter som livet innebär.

Med hjälp av acceptansstrategier, medveten närvaro och andra individanpassade interventioner får patienten hjälp med att omformulera sitt förhållningssätt.

Försöken att få kontroll över sina upplevelser ses som det egentliga problemet. Syftet med att förändra hållningen till, snarare än själva upplevelserna, är att det underlättar för patienten att komma i kontakt med och agera utifrån sina personliga värden, det vill säga att återta den egentliga kontrollen över sitt liv, samt skapa ett innehållsrikt och meningsfullt liv.

Lite tid ägnas åt att analysera patientens historia, däremot att frikoppla sig ifrån den. Vidare utgår FACT ifrån två idéer – att små förändringar möjliggör större och att människor är kapabla till det om de vet hur och har mål som är konkreta och möjliga att uppnå. Terapeutens viktigaste uppgift är att hitta den förändring som klienten är villig att göra.

FACT har utarbetats av psykologerna Kirk Strosahl, Patricia Robinson och Thomas Gustavsson.

Nyckelord

Bilder

Kurator Lena Göök. En av de behandlare som arbetar med FACT på Ekeby Hälsocenter.
Kurator Lena Göök. En av de behandlare som arbetar med FACT på Ekeby Hälsocenter.
Ladda ned bild
Leg. Psykolog Linda Trapp. En av de behandlare som arbetar med FACT på Ekeby Hälsocenter.
Leg. Psykolog Linda Trapp. En av de behandlare som arbetar med FACT på Ekeby Hälsocenter.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Meliva AB
Meliva AB
Sveavägen 59
113 59 Stockholm

https://meliva.se/

Melivas resa i Sverige började under 2020 i samgåendet med ett flertal erfarna vårdgivare, och är redan en av landets allra största aktörer inom primärvård med omkring 110 000 listade patienter. I nuläget är vi ungefär 500 medarbetare inom Meliva.

Vi har en gedigen erfarenhet bakom oss med rötter från den finska vårdgivaren Mehiläinen, som sedan 1909 varit ledande inom sjuk- och hälsovården i vårt nordiska grannland. Mehiläinen var också tidigt drivande i digitaliseringen av vård i mobilen och datorn, en utveckling Meliva fortsätter att driva i Sverige.

Läs mer på meliva.se

Om Meliva i Stockholm

I Stockholm bedriver Meliva primärvård på 11 vårdcentraler, från Jakobsberg och Solna i norr till Södertälje och Nynäshamn i söder.

Om Meliva i Västra Götaland

I Västra Götaland finns Melivas vårdcentraler i Landvetter och Fredriksdal, samt Lillugglans BVC med tre enheter i Göteborg och Landvetter.

Om Meliva i Uppsala

Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård och företagshälsovård, samt social omsorg.

Ekeby HälsocenterAros Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Uppsala Hälsocenter är filial till Aros Hälsocenter.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på drygt 100 mkr.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB ägs av Meliva AB sedan 2022-02-07.

Mer information finns på www.meliva.se.

Följ Meliva AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Meliva AB

Nordens största sjukvårdsaktör fortsätter sin storsatsning på Sverige 2024 – samlar erfarna vårdgivare under namnet Meliva5.2.2024 08:03:08 CET | Pressmeddelande

Sjukvårdsaktören Meliva, som lanserades som en del av finska Mehiläinen 2020, fortsatte växa i Sverige under 2023 med sex nya verksamheter i Stockholm och Uppsala. Inom primärvård har Meliva över 140 000 patienter och totalt 35 mottagningar i regionerna Stockholm, Uppsala och Västra Götaland. Under 2024 planerar Meliva att fortsätta växa för att på längre sikt erbjuda vård på nationell nivå.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye