Lagom läskigt höstlov på Skansen

Höstlovet på Skansen är mer mystiskt än otäckt i år. Det blir vandringar med kusliga väsen, besök hos de Kloka, pyssel, sotsvarta korvar över öppen eld, samiska berättelser och spökhistorier i Seglora kyrka och Back Mats stuga.

Spöke i Ekshäradsgården

På programmet:

Bland kusliga väsen - en spännande vandring för barn som tar ca 45 minuter. Vandringen bokas på Bollnästorget.
30 okt – 3 nov kl 11, 11:30, 12:30, 13, 15 och 15:30
4 – 5 nov kl 12*, 12:30, 13, 13:30,15 och 15:30

Teckenspråkstolkad vandring
Lördag 4/11 kl 12 är vandringen teckenspråkstolkad och kan förbokas.

Spännande berättelser
Lyssna på berättelser i Älvrosgården 10-14, och i Seglora kyrka 10-16. I Back-Mats stuga berättas om "Vålnader, väsen och vi" och "Kusliga sägner om gastar och andra osaliga".

Få goda råd från de Kloka i Bollnässtugan, spökpyssla i Skogens hus, grilla korv på Bollnästorget och smaka på Bageriets ruskigt goda bullar.

Spöke i Ekshäradsgården
Kloka gumman. The wise old woman. Foto: Richard von Hofsten/Skansen
Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson/Skansen.

Kaffekassa hjälper berguvar i skärgården22.2.2018 10:28Pressmeddelande

Alla som druckit kaffe på Skansens Restauranger under parollen, "Visste du att Berguven föredrar kaffe latte" har varit med och bidragit till Skansens insamlingsprojekt för berguvarna. När kaffekassan räknades i slutet av året uppgick den till hela 140.000 kronor! -Det kommer att räcka en bra bit i vårt berguvsarbete, efter att i 30 år ha satt ut berguvar är det nu dags att göra en inventering av berguvar i Stockholms skärgård för att se vilken effekt utsättningen haft, säger Tomas Frisk som är chef för den zoologiska avdelningen på Skansen.