Lagom läskigt höstlov på Skansen

Höstlovet på Skansen är mer mystiskt än otäckt i år. Det blir vandringar med kusliga väsen, besök hos de Kloka, pyssel, sotsvarta korvar över öppen eld, samiska berättelser och spökhistorier i Seglora kyrka och Back Mats stuga.

Spöke i Ekshäradsgården

På programmet:

Bland kusliga väsen - en spännande vandring för barn som tar ca 45 minuter. Vandringen bokas på Bollnästorget.
30 okt – 3 nov kl 11, 11:30, 12:30, 13, 15 och 15:30
4 – 5 nov kl 12*, 12:30, 13, 13:30,15 och 15:30

Teckenspråkstolkad vandring
Lördag 4/11 kl 12 är vandringen teckenspråkstolkad och kan förbokas.

Spännande berättelser
Lyssna på berättelser i Älvrosgården 10-14, och i Seglora kyrka 10-16. I Back-Mats stuga berättas om "Vålnader, väsen och vi" och "Kusliga sägner om gastar och andra osaliga".

Få goda råd från de Kloka i Bollnässtugan, spökpyssla i Skogens hus, grilla korv på Bollnästorget och smaka på Bageriets ruskigt goda bullar.

Spöke i Ekshäradsgården
Kloka gumman. The wise old woman. Foto: Richard von Hofsten/Skansen
Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson/Skansen.

Ljuset går upp över Djurgården idag27.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag går ljuset upp extra tidigt när Djurgården både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt. Kungl. Djurgårdens Förvaltning lyser upp besökarnas väg med en ny spännande ljusinstallation och det markerar starten på ett nytt och starkare samarbete för Djurgårdens aktörer. Slottsfogden Magnus Andersson och vd Camilla Zedendahl berättar om processen och framtiden.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.