Lagom läskigt höstlov på Skansen

Höstlovet på Skansen är mer mystiskt än otäckt i år. Det blir vandringar med kusliga väsen, besök hos de Kloka, pyssel, sotsvarta korvar över öppen eld, samiska berättelser och spökhistorier i Seglora kyrka och Back Mats stuga.

Spöke i Ekshäradsgården

På programmet:

Bland kusliga väsen - en spännande vandring för barn som tar ca 45 minuter. Vandringen bokas på Bollnästorget.
30 okt – 3 nov kl 11, 11:30, 12:30, 13, 15 och 15:30
4 – 5 nov kl 12*, 12:30, 13, 13:30,15 och 15:30

Teckenspråkstolkad vandring
Lördag 4/11 kl 12 är vandringen teckenspråkstolkad och kan förbokas.

Spännande berättelser
Lyssna på berättelser i Älvrosgården 10-14, och i Seglora kyrka 10-16. I Back-Mats stuga berättas om "Vålnader, väsen och vi" och "Kusliga sägner om gastar och andra osaliga".

Få goda råd från de Kloka i Bollnässtugan, spökpyssla i Skogens hus, grilla korv på Bollnästorget och smaka på Bageriets ruskigt goda bullar.

Spöke i Ekshäradsgården
Kloka gumman. The wise old woman. Foto: Richard von Hofsten/Skansen
Seglora kyrka. Foto: Marie Andersson/Skansen.

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.