Las-förhandlingarna strandade

Förhandlingarna om Lagen om anställningsskydd mellan PTK, LO och Svenskt Näringsliv strandade natten mot den 1 oktober. Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia, menar att förhandlingarna har varit konstruktiva.

"Jag hoppas nu att vi kan hitta nya vägar för att komma i mål", säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

– Vi kom nära en överenskommelse. Jag hoppas nu att vi kan hitta nya vägar för att komma i mål, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

I augusti startade förhandlingarna kring LAS, Lagen om anställningsavtal, mellan PTK, LO och Svenskt Näringsliv. Bakgrunden är den så kallade januariöverenskommelsen, som ingicks 2019 mellan regeringen och Centerpartiet och Liberalerna, där man ville se nya turordningsregler vid uppsägningar. Natten till den 1 oktober strandade förhandlingarna mellan PTK, LO och Svenskt Näringsliv.

– Det är viktigt att ha med sig i analyser och diskussioner framåt att det har varit konstruktiva samtal och förhandlingar – och att vi i grunden har väl fungerande kollektivavtal. Förändringar genom kollektivavtal är det enda hållbara alternativet för att utveckla flexibiliteten och anställningstryggheten på arbetsmarknaden, säger Mikael Andersson.

Vad som nu sker är oklart, huruvida regeringen kommer öppna upp för mer förhandlingstid.

– Avtalet som mot slutet förhandlades innebar försämringar av anställningsskyddet som vi inte kan försvara för våra medlemmar. Nu får vi avvakta och se om regeringen kan öppna upp för att ge förhandlarna ytterligare tid för att komma i land med ett avtal, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Fakta om LAS:

Den nuvarande Lagen om anställningsskydd antogs 1982.

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar villkoren för anställningar och uppsägningar.

Enligt januariöverenskommelsen mellan regeringen och samarbetspartierna C och L ska arbetsrätten moderniseras och anpassas efter dagens arbetsmarknad.

Utredningen kring Las har därefter kommit fram till följande förslag som föreslås att införas den 1 januari 2022:

• Arbetsgivare får undanta fem personer från turordningsreglerna vid uppsägningar. I dag gäller max två personer och då enbart för företag med högst tio anställda.
  • För att omplaceras ska en person kunna ta sig an de arbetsuppgifter som erbjuds utan upplärning.
  • Vid lika anställningstid avgör arbetsgivaren själv vem som får vara kvar när uppsägningar sker på grund av arbetsbrist.
  • Kompetensutveckling ska erbjudas alla som varit anställda i sammanlagt minst sex månader "i skälig utsträckning". Arbetsgivare som inte följer det kan bli skadeståndsskyldiga.
  • Möjligheten att få en uppsägning eller ett avskedande ogiltigförklarat tas bort i företag med max 15 anställda. I stället är skadeståndet vid en felaktig uppsägning minst åtta månadslöner.
  • Bara efter domstolsbeslut ska en person som sägs upp av större arbetsgivare kunna få lön medan det prövas om uppsägningen var ogiltig eller sakligt grundad.
  • Förtur till fast anställning föreslås gälla för personer som haft en allmän visstidsanställning i nio månader. I dag gäller tolv månader.

Källa: Utredningen om en moderniserad arbetsrätt

Fakta om PTK:

PTK är ett förhandlings- och samverkansråd som förhandlar och utbildar på uppdrag av 26 facförbund.