Lättade restriktioner gör resandet enklare - Ving förväntar kraftig ökning

Europa öppnar upp och med dagens lättade restriktioner kring inresa i Sverige förenklas resandet ytterligare för alla ressugna svenskar. Resenärer som befunnit sig utomlands kommer inte längre att behöva ta ett Covid-test vid hemkomst, inte heller sitta i karantän, utan kan nu resa in i landet som normalt.

Fotograf Matina Tsogas, Ving

Efter dagens besked, tillsammans med att det redan sedan tidigare varit möjligt att resa med ett negativt test, så förväntar Ving nu en explosion i bokningarna av resor, liknande det som skedde i Danmark då landet öppnade upp igen och reserestriktionerna lättades. Vings systerbolag Spies såg då en ökning på drygt 160 procent på bara några dagar (jämfört med ett normalt år) och suget efter resor spås nu öka markant även i Sverige.

• Sedan några veckor tillbaka är Ving igång med sommarsäsongens resor med flyg till Gran Canaria, Mallorca, Rhodos och Kreta. Inom kort öppnar även Cypern och Kroatien.
  • Redan nu kan alla med negativa covid-test, som subventioneras av Ving, resa.
  • Från den 1 juli kommer även EU-gemensamma Covid-certifikat, som utöver ett negativt test ska öppna för resor för de med antikroppar eller som fått vaccin.
  • Turismens återkomst är mycket efterlängtad och öppnandet av Europa välkomnas varmt  av både lokalbefolkning på turistorterna och bland ressugna svenskar, vilket inte minst märkts i samband med att de första ankomsterna nu har kommit till de stora turistdestinationerna i Medelhavet (med fulla flyg).
  • Vings första avgångar för sommarsäsongen har i stort sett varit fullbokade och de kommande veckorna är även dem välbokade.
  • I Sverige har efterfrågan ökat successivt inför sommaren och den senaste månaden har nybokningarna ökat med 35 procent jämfört med månaden innan.

För mer info om dagens lättnader, se Folkhälsomyndigheten.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Fotograf Matina Tsogas, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings succé med Icehotel fortsätter – nu lanseras paketresor från Köpenhamn21.9.2021 08:57:52 CEST | Pressmeddelande

För knappt ett år sedan lanserade Ving i Sverige paketresor till det spektakulära ishotellet i Jukkasjärvi i norra Sverige som en exotisk nyhet på hemmaplan. Lanseringen blev en succé och till vintern fortsätter samarbetet i Sverige med resor från Stockholm och Göteborg med SAS och Norwegian. I år expanderar Ving ytterligare och kan nu även erbjuda resor från Köpenhamn till Icehotel. Resorna från Köpenhamn kan bokas både med Ving och med det danska systerbolaget Spies.

Skolstart får svenska barnfamiljer att boka höstlovsresor18.8.2021 12:11:33 CEST | Pressmeddelande

I veckan börjar skolorna igen för höstterminen och även om sommarlovet precis är över är det många barnfamiljer som redan nu blickar framåt mot höstlovet. Vecka 44 är en av de mest populära semesterveckorna på året och hos Ving är redan nu hälften av resorna bokade. Och höstlovsresorna bokas upp snabbt, bara den senaste veckan har bokningarna ökat med 20 procent jämfört med veckan innan.