Lättade restriktioner gör resandet enklare - Ving förväntar kraftig ökning

Europa öppnar upp och med dagens lättade restriktioner kring inresa i Sverige förenklas resandet ytterligare för alla ressugna svenskar. Resenärer som befunnit sig utomlands kommer inte längre att behöva ta ett Covid-test vid hemkomst, inte heller sitta i karantän, utan kan nu resa in i landet som normalt.

Fotograf Matina Tsogas, Ving

Efter dagens besked, tillsammans med att det redan sedan tidigare varit möjligt att resa med ett negativt test, så förväntar Ving nu en explosion i bokningarna av resor, liknande det som skedde i Danmark då landet öppnade upp igen och reserestriktionerna lättades. Vings systerbolag Spies såg då en ökning på drygt 160 procent på bara några dagar (jämfört med ett normalt år) och suget efter resor spås nu öka markant även i Sverige.

• Sedan några veckor tillbaka är Ving igång med sommarsäsongens resor med flyg till Gran Canaria, Mallorca, Rhodos och Kreta. Inom kort öppnar även Cypern och Kroatien.
  • Redan nu kan alla med negativa covid-test, som subventioneras av Ving, resa.
  • Från den 1 juli kommer även EU-gemensamma Covid-certifikat, som utöver ett negativt test ska öppna för resor för de med antikroppar eller som fått vaccin.
  • Turismens återkomst är mycket efterlängtad och öppnandet av Europa välkomnas varmt  av både lokalbefolkning på turistorterna och bland ressugna svenskar, vilket inte minst märkts i samband med att de första ankomsterna nu har kommit till de stora turistdestinationerna i Medelhavet (med fulla flyg).
  • Vings första avgångar för sommarsäsongen har i stort sett varit fullbokade och de kommande veckorna är även dem välbokade.
  • I Sverige har efterfrågan ökat successivt inför sommaren och den senaste månaden har nybokningarna ökat med 35 procent jämfört med månaden innan.

För mer info om dagens lättnader, se Folkhälsomyndigheten.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Fotograf Matina Tsogas, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.

EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar30.4.2021 13:45:58 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.