Lena Endre läser ”Nyårsklockan” på Skansen

Skådespelaren Lena Endre får i år det traditionstunga uppdraget att läsa Lord Alfred Tennysons dikt ”Nyårsklockan”. Programledare för sändningen från Sollidenscenen på Skansen är Sanna Nielsen.

Sanna Nielsen och Lena Endre. Foto: Ulrika Malm/SVT

- Jag är både hedrad och glad för detta fina uppdrag. Känner historiens vingslag och kollegornas andedräkt i nacken med en viss bävan. Men otroligt glad är jag, säger Dramatenskådespelaren Lena Endre.

- Det är en ära att få leda nyårssändningen för SVT! Jag kan inte tänka mig att fira ett nytt år på bättre sätt än att få göra det tillsammans med så många människor som är med oss på plats och som tittar på programmet just då, säger Sanna Nielsen.

Det nya året in rings varje år på Skansen i Stockholm. Direkt från Sollidenscenen bjuder Sanna Nielsen på egna hyllningar till två av sina artistförebilder från två olika generationer: Barbra Streisand och Celine Dion. Till sin hjälp har hon kören GET UP Soul Choir. Operatenoren Rickard Söderberg framför ett örhänge från Nancy Sinatra & Dean Martin i duett med Sanna Nielsen.

Tousain "Tusse" Chiza gästar med en popkaramell, Melodifestivalaktuella Victor Crone som framför radiohit ”Storm” och konstnären Stina Wollter och Anna Stadling tolkar en låt från Bob Dylan. Jakob Hellman firar 30 år som artist och är på Skansen för att framföra en älskad klassiker. Fler artister tillkommer och de medverkande artisterna ackompanjeras av ett band under ledning av kapellmästaren Johan Granström.

Ring klocka ring 1895

Första gången Nyårsklockan lästes på Skansens nyårsfirande var 1895. Från 1928 fick övriga Sverige möjlighet att vara med och fira via radio. Från 1977 har SVT varit på plats på Sollidenscenen på nyårsafton. Mellan 1977 och 1982 var det Georg Rydeberg som avslutade året med att läsa Nyårsklockan. 1983 tog Jarl Kulle över traditionen med den klassiska inledningen ”Ring, klocka ring …”. Mellan 1997 och 2000 läste Margaretha Krook den välkända raderna och därefter var det Jan Malmsjö som läser Tennysons dikt för Skansens publik och tv-tittarna från 2001-2013. Sedan 2014 har Loa Falkman (2014), Malena Ernman (2015), Pernilla August (2016), Krister Henrikson (2017) och Mikael Persbrandt (2018) läst den välkända dikten.
Nyårsfirandet direktsänds i SVT1 tisdag 31 december 2019 kl 23.15: Tolvslaget på Skansen.

Sanna Nielsen och Lena Endre. Foto: Ulrika Malm/SVT

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet18.12.2019 15:00:00 CETPressmeddelande

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm (Kfs) skapar mervärde för gäster och medlemmar genom ett fortsatt nära samarbete de kommande fem åren. Med ett utbud av aktiviteter kopplat till samhällsengagemang och miljöarbete vill Skansen och Konsumentföreningen sprida information och kunskap om miljö, mat och djuromsorg med fokus på barn, unga och barnfamiljer.