Martin Schori ny grävchef på Aftonbladet

Martin Schori, 38, har utsetts till ny chef för Aftonbladets redaktion Gräv och Story. Han kommer närmast från jobbet som nyhetschef på tidningen där han tillsammans med Hanna Olsson varit drivande i att utveckla Aftonbladet till en framgångsrik digital nyhetsleverantör. – Med Martin Schori får vi en grävchef som kan fortsätta utveckla den undersökande journalistiken i en digital värld, säger redaktionschef Karin Schmidt Hellsing.

Martin Schori, 38, efterträder Maria Trägårdh, som de senaste åren byggt upp Aftonbladets grävredaktion till en framgångsrik och prisvinnande redaktion med tydligt digitalt fokus i sitt berättande.

– Aftonbladets grävande journalister och digitala berättare håller världsklass och jag är enormt glad och stolt över att nu få jobba närmare dem. Jag har minst sagt stora skor att fylla och det här är en utmaning jag tar mig an med ödmjukhet – men också med stor entusiasm, säger Martin Schori.

Han kom till Aftonbladet som webbredaktör 2012. Efter en kort session på KIT var han 2016 tillbaka till Aftonbladet, först som utrikesredaktör och senare som nyhetschef.

Att föra samman det långsamma grävarbetet med det snabba nyhetsflödet är Aftonbladets kärna. Den erfarenhet Martin Schori bär med sig från både jobbet utrikeschef och nyhetschef – och därtill stor kunskap om den digitala världen – gör att han har vad som krävs för att förena detta. Han har också stora insikter i vad läsare och tittare på Sveriges största nyhetssajt efterfrågar.

– Jag är väldigt glad över att välkomna Martin som chef för Gräv och Story. Det här är ett av Aftonbladets viktigaste områden, vi har medarbetare i världsklass och nu också en chef med helt rätt profil. Jag är övertygad om att gänget kommer att leverera banbrytande berättelser framöver, säger Karin Schmidt Hellsing.

2016 kom Martin Schori ut med boken Online Only, en handbok i digital journalistik i ett nytt medielandskap. Ett medielandskap som är i ständig förändring.

– Vad är nästa steg för vårt grävande och vårt berättande? Hur kan vi få ökat engagemang och säkerställa att vi når ut med vår journalistik i den hårdare konkurrensen? Hur kan vi integrera Plus-affären? Det är frågor vi måste ställa oss nu och framöver, säger Martin Schori.

Martin Schori kommer att sitta kvar i Aftonbladets redaktionsledning och tillträder tjänsten omgående. Samtidigt inleds också arbetet med att rekrytera en efterträdare på posten som nyhetschef, som han delar med Hanna Olsson.

Martin Schori, tillträdande grävchef. Tel: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.