Martin Schori ny grävchef på Aftonbladet
Martin Schori, 38, efterträder Maria Trägårdh, som de senaste åren byggt upp Aftonbladets grävredaktion till en framgångsrik och prisvinnande redaktion med tydligt digitalt fokus i sitt berättande.
– Aftonbladets grävande journalister och digitala berättare håller världsklass och jag är enormt glad och stolt över att nu få jobba närmare dem. Jag har minst sagt stora skor att fylla och det här är en utmaning jag tar mig an med ödmjukhet – men också med stor entusiasm, säger Martin Schori.
Han kom till Aftonbladet som webbredaktör 2012. Efter en kort session på KIT var han 2016 tillbaka till Aftonbladet, först som utrikesredaktör och senare som nyhetschef.
Att föra samman det långsamma grävarbetet med det snabba nyhetsflödet är Aftonbladets kärna. Den erfarenhet Martin Schori bär med sig från både jobbet utrikeschef och nyhetschef – och därtill stor kunskap om den digitala världen – gör att han har vad som krävs för att förena detta. Han har också stora insikter i vad läsare och tittare på Sveriges största nyhetssajt efterfrågar.
– Jag är väldigt glad över att välkomna Martin som chef för Gräv och Story. Det här är ett av Aftonbladets viktigaste områden, vi har medarbetare i världsklass och nu också en chef med helt rätt profil. Jag är övertygad om att gänget kommer att leverera banbrytande berättelser framöver, säger Karin Schmidt Hellsing.
2016 kom Martin Schori ut med boken Online Only, en handbok i digital journalistik i ett nytt medielandskap. Ett medielandskap som är i ständig förändring.
– Vad är nästa steg för vårt grävande och vårt berättande? Hur kan vi få ökat engagemang och säkerställa att vi når ut med vår journalistik i den hårdare konkurrensen? Hur kan vi integrera Plus-affären? Det är frågor vi måste ställa oss nu och framöver, säger Martin Schori.
Martin Schori kommer att sitta kvar i Aftonbladets redaktionsledning och tillträder tjänsten omgående. Samtidigt inleds också arbetet med att rekrytera en efterträdare på posten som nyhetschef, som han delar med Hanna Olsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, tillträdande grävchef. Tel: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationsspecialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum