Mer personliga upplevelser i fokus när Ving lanserar ny sommarkampanj

När Ving på annandag jul lanserar den nya sommarkampanjen med bla nyproducerade reklamfilmer blir det under manéret ”Mer du”, där fokus läggs på vad man vill uppleva under sin semester för att må bra snarare än på vart man vill resa. Samtidigt lanseras en ny innovativ sökfunktion för att kunderna ska kunna hitta den resa som passar just deras önskemål, oavsett om det är en aktiv semester med träning eller en lugn tillvaro på en paradisstrand.

Vings sommarkampanj. Fotograf Erik Josjö

Under pandemin har trygghet blivit en viktig parameter när man ska ut och resa. Många har därför fått upp ögonen för de fördelar som det innebär att resa med en paketresearrangör och också för den bredd i utbudet som erbjuds. Kundernas behov ser olika ut vid olika tillfällen, men oavsett hur man önskar sin semester ska man på ett enkelt och smidigt sätt kunna hitta just sin personliga upplevelse. Med de insikterna bygger Ving nu vidare på den varumärkesplattform som lanserades för ett år sedan där välmående är centralt.

Med ”Mer du.” vill vi fortsätta att modernisera och förnya bilden av paketresan med fokus på personliga upplevelser. I kampanjen kommer vi närmare resenären och får följa när de går från att vara sitt vardagsjag till att bli sitt semesterjag, alla med individuella behov för en perfekt semester. Oavsett om man vill chilla vid poolen, vandra i bergen, uppleva nya kulturer eller bara skämma bort sig själv. Vi tycker att vi har hittat en smart och produktionseffektiv idé, där vi kombinerar längre format som väcker känslor, med korta rörliga klipp och stillbilder, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Production, Ving.

Startskottet för kampanjen sker den 26 december och den kommer sedan succesivt att vara synlig i såväl utomhusannonsering, på bio och i poddar som i print, sociala medier och med native-annonsering. Dragplåstret i TV, som sänds på TV4s kanaler och Discovery+, blir reklamfilmer om 15 och 30 sekunder, som nyligen spelades in på Vings största vinterdestination Gran Canaria. Bakom kampanjen står Vings inhouse-avdelning och reklambyrån Åkestam Holst samt Castrofilm, som stått för filmproduktionen. Musiken i reklamfilmerna är producerade av den svenska artisten Christian Wannerwall och låten heter Be Free.

Ny innovativ ”Semesterhittare” ska vägleda kunderna rätt

I samband med kampanjstarten lanserar Ving även en ny sökfunktion för att underlätta för kunderna att snabbt hitta den resa som passar just deras behov. Sedan tidigare har Vings kunder haft goda möjligheter att med några knapptryck hitta en resa utifrån vart man vill resa och när, men nu tar Ving det ett steg länge och erbjuder en sökfunktionalitet baserat på vad man vill uppleva på resan.

Vi befinner oss i en tid där kunderna ställer nya krav och där man efterfrågar semesterupplevelser baserat på individuella behov och livsstil. I vårt breda utbud kan det ibland vara svårt att hitta den resa som passar just dig, därför uppstod idén med att skapa en Semesterhittare. Genom att koppla ihop resmål och hotell med intressen och upplevelser på individnivå ger vi kunderna förutsättningar att hitta det där lilla extra. Det här är vi ganska ensamma om i branschen, vilket gör att vi också kan särskilja oss från konkurrenterna, säger Camilla Miranda, Head of Brand & Creative, Ving.

Semesterhittaren återfinns på ving.se och med hjälp av den kan kunderna nu på ett helt nytt sätt finna sin drömsemester. Den nya sökfunktionen bygger på flera tusentals taggade objekt i form av bland annat hotell, resmål och aktiviteter och utifrån de önskemål som kunden sedan har sammanförs all data och matchas mot varandra. Resultatet blir att kunden får ett urval av lämpliga hotell, resmål eller reseformer att välja mellan. Den nya sökfunktionen ska framför allt vägleda kunderna rätt, men ska även skapa reslust och fungera som inspiration.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Vings nya reklamfilm

Caroline Fondelius, Head of Inhouse Production, caroline.fondelius@ving.se, 0709-51 32 33

Camilla Miranda, Head of Brand & Creative, camilla.miranda@ving.se, 0709-51 30 09

Vings sommarkampanj. Fotograf Erik Josjö
Annons Ving, sommarkampanj 2022
Vings sommarkampanj. Fotograf Adam Falk
Ving sommarkampanj. Fotograf Adam Falk
Vings sommarkampanj. Fotograf Adam Falk

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.