Nära 9 av 10 svenskar har någon gång besökt Kanarieöarna

- Och efterfrågan bara ökar När svenskarna bokar semesterresor är Kanarieöarna en klassiker som ständigt lockar. Nära 9 av 10 (86,4 procent) har någon gång besökt Kanarieöarna. Av dem har 41 procent besökt öarna 6 gånger eller mer. Populärast av öarna är Gran Canaria följt av Teneriffa och Fuerteventura. Det visar Vings Resepanel där 16 683 personer svarat på frågor om Kanarieöarna.

Gran Canaria. Foto Victor Wedell

Spanien är hett och de senaste åren reser allt fler till ett spanskt semesterresmål. Enligt färsk statistik från Spanska turistbyrån har antalet resenärer till Spanien ökat med 14,7 procent under perioden januari till juli 2017 jämfört med samma period i fjol. 1, 354 292 resenärer har besökt Spanien hittills i år. Kanarieöarna är en av de populäraste destinationerna och verksamhetsåret 2015/16 reste 214 000 semesterfirare med Ving till Kanarieöarna och i år är det nästan 220 000.

Kanarieöarna har länge varit populära resmål bland svenskar och det är lätt att förstå varför, vädret är skönt året runt, det är en relativt kort flygresa och det finns mycket att se och göra för alla generationer. Vi har ett stort utbud av hotell på öarna, vilket gör att våra kunder har mycket att välja mellan, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Anledningarna till att man väljer att resa till Kanarieöarna är många. När Vings Resepanel svarade på frågan om vad som lockar så uppgav nära 4 av 10 (38,6 procent) att det är den korta flygresan, medan de allra flesta (65 procent) tilltalas av det behagliga klimatet. Många tycker också att Kanarieöarna är ett prisvärt resmål (19,7 procent). Annat som lockar med Kanarieöarna är att resmålet passar alla generationer (17 procent), många svarar också att de varit där tidigare och känner sig hemma (17,4 procent).

Hur många gånger har du besökt Kanarieöarna?

1. En gång 13,7 procent
2. 2-3 gånger 25,2 procent
3. 4-5 gånger 19,6 procent
4. 6 gånger eller fler 41 procent

Så många kan tänka sig att resa dit igen
1. Ja 89,9 procent
2. Nej 2,8 procent
3. Vet ej 7,3 procent

53,9 procent håller Gran Canaria som favorit följt av Teneriffa (30 procent) och Fuerteventura (7,4 procent).

Vilka av följande kanariska öar har du semestrat på? (fler svar möjliga)
1. Gran Canaria 89,3 procent
2. Teneriffa 64,5 procent
3. Lanzarote 34 procent
4. Fuerteventura 29,5 procent
5. La Gomera 5,1 procent
6. Någon av de andra kanariska öarna 2,4 procent

Ving har arrangerat resor till Kanarieöarna sedan 1958 och vintertid är det dit allra flest av Vings kunder reser. Idag finns 27 resmål och över 350 hotell att välja mellan. Gran Canaria är det största resmålet, följt av Teneriffa och Fuerteventura. Ving erbjuder även de mindre öarna Lanzarote och La Gomera.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 778 personer, varav 16 683 svarat på frågor om Kanarieöarna. Undersökningen genomfördes under perioden 28/8-4/9, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank:https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.