Negativa konsekvenser för kollektivtrafiken om Trafikverkets plan genomförs

Dela
Trafikverkets förslag på besparingar i den nationella planen leder till negativa konsekvenser för kollektivtrafiken, bland annat sämre underhåll, hastighetsnedsättningar och minskad tillgänglighet. Det framgår av Svensk Kollektivtrafiks remissvar som pekar på att Trafikverkets förslag inte följer regeringens direktiv att skapa förutsättningar för att öka kollektivtrafikandelen i Sverige.
Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

I remissvaret riktar Svensk Kollektivtrafik kritik mot att underhållsanslagen inte höjs så pass mycket att underhållsskulden kan börja betas av. 165 miljarder kronor för vidmakthållande järnväg räcker inte ens för att upprätthålla dagens funktionalitet, som enligt Trafikverket kommer att kosta 169 miljarder kr. De stora kommande behoven påvisar ytterligare att underhållsskulden inte kan avverkas med nuvarande förslag till nationell plan. Anslagen måste höjas för banor som trafikeras med regional- och pendeltågstrafik så att störningskänsligheten minskar och robustheten ökar.

- Redan i dag är banorna där flest reser undermåliga och underhållsskulden växer för varje dag som går. För att mota Olle i grind måste vi avverka underhållsskulden. En nationell plan utan tillräckliga anslag till underhåll är detsamma som att låta grinden stå öppen till ytterligare förseningar, hastighetssänkningar och krossade vardagspussel för resenärer i hela Sverige, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Minska förseningarna i den regionala kollektivtrafiken
Svensk Kollektivtrafik lyfter också vikten av att tågen kommer i tid. Förseningarna i kollektivtrafiken kostar samhället över 8,5 miljarder kr per år, visar analyser från WSP[1]. Över 80 procent av kostnaderna beror på förseningar i den regionala kollektivtrafiken och detta som följd av brister i den statliga infrastrukturen. Regeringen och Trafikverket måste därför fokusera på att minska förseningarna där.

- Förseningar kostar samhället miljardbelopp och det slår som hårdast mot kollektivtrafiken. 7 av 10 förseningsminuter kopplas till brister i den statliga infrastrukturen och när kollektivtrafiken drabbas ökar sannolikheten att fler använder bilen framför tåget. Bara i Norrland har kollektivtrafikresandet minskat med 11 procents som följd av förseningar. Den utvecklingen riskerar att fortsätta om ingenting görs, säger Johan Wadman, VD för Svensk Kollektivtrafik.

I remissvaret kritiserar Svensk Kollektivtrafik även dessa förslag som kommer att få negativa effekter på kollektivtrafiken:

  • Sänkt anslag till trimningsåtgärder kollektivtrafik från 3,2 till 2,6 miljarder.
    Svensk Kollektivtrafik anser i stället att ramen till trimningsåtgärder kollektivtrafik ska öka över dagens nivå på 3,2 miljarder kronor. För att skapa förutsättningar för effektiv, punktlig och tillförlitlig kollektivtrafik och öka kollektivtrafikandelen anser vi att det behövs en kraftig ökning av anslaget genom en särskild kollektivtrafikpott. Då hade det varit möjligt att genomföra många av de kollektivtrafikåtgärder i framför allt storstadsområdena som har extremt hög samhällsekonomisk nytta.

  • Minskat anslag till Stadsmiljöavtalen från 13 till 9 miljarder genom att bara avsätta 1 miljard kr per år fram till 2030.
    Svensk Kollektivtrafik anser att de minskade anslagen är ett oberättigat sätt att hålla nere kostnaderna inom den totala planeringsram som riksdag och regering beslutat. Istället för att spara på Stadsmiljöavtalen bör anslaget öka och detta markant.

  • För att minska kostnaderna för de planerade höghastighetsbanorna ska det byggas färre spår för vändande tåg vid stationerna.
    Svensk Kollektivtrafik anser att detta kommer att försämra möjligheterna att köra regional kollektivtrafik på de nya stambanorna och att vidga arbetsmarknadsregionerna och skapa regional utveckling.

 Ta del av remissvaret

[1] WSP (2019) Tid är pengar! En samhällsekonomisk analys av kostnaderna för förseningar inom kollektivtrafiken

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye