Nio av tio svenskar vill att arbetsgivaren tar klimatansvar

Hela 85 procent tycker att det är viktigt att deras arbetsgivare tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan, och faktum är att det knappt är några skillnader i engagemanget sett till kön eller ålder. Samtidigt underkänner var femte svensk sin arbetsplats klimatarbete, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Svenskarnas engagemang för klimatet är stort. Vi har länge pratat om att vi som konsumenter ställer ökade krav på företagens klimatansvar, och naturligtvis är det samma sak som arbetstagare. De flesta vill jobba på en arbetsplats som anstränger sig för att göra gott, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Stort klimatengagemang, oavsett ålder och kön
Nästan nio av tio svenskar, 85 procent, tycker att det är viktigt att deras arbetsgivare tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. Hela 63 procent vill i ganska eller mycket hög utsträckning engagera sig i klimatarbetet på arbetsplatsen, och faktum är att det knappt är några skillnader i engagemanget sett till kön eller ålder.

Var femte svensk underkänner arbetsplatsens klimatarbete
Två av tre svenskar, 67 procent, svarar att deras arbetsgivare har ett ganska bra eller mycket bra klimatarbete i dag, medan 19 procent ger underkänt. De som planerar att byta jobb inom det närmaste halvåret tenderar att ge sin arbetsgivare något lägre betyg för klimatarbetet, vilket kan antyda att ett missnöje med klimatansvaret drar ner viljan att stanna på arbetsplatsen. Samtidigt är det endast 14 procent som faktiskt har låtit bli att söka ett jobb för att de tyckte att arbetsgivaren inte tog sitt klimatansvar.

– Även om klimatansvar inte är en dealbreaker i dag så kommer arbetsgivares klimatarbete att påverka möjligheterna att anställa i framtiden. För många unga är klimathotet en oerhört viktig fråga, och vi ser redan nu hur studenter har gått samman för att välja bort potentiella arbetsgivare som inte tar klimatansvar, säger Mikael Jansson.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under januari 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 307 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:

1. Hur viktigt är det att din arbetsgivare tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan?

Mycket viktigt

42%

46%

Ganska viktigt

41%

38%

40%

Inte särskilt viktigt

Inte alls viktigt

1%

5%

4%

2%

2. Har du låtit bli att söka ett jobb för du tyckte att arbetsgivaren inte tog ansvar för att minska sin klimatpåverkan?

11%

Nej

62%

63%

61%

56%

62%

67%

26%

23%

28%

23%

3. I vilken utsträckning skulle du vilja engagera dig i klimatarbetet på din arbetsplats?

I mycket hög utsträckning

18%

I ganska hög utsträckning

45%

47%

47%

45%

I ganska låg utsträckning

I mycket låg utsträckning

5%

10%

4. Hur skulle du betygsätta din arbetsgivares klimatarbete i dag?

Mycket bra

17%

13%

17%

Ganska bra

50%

46%

50%

53%

Mycket dåligt

7%

Ganska dåligt

11%

13%

12%

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Positiv jobbprognos för finans-, fastighets- och uppdragssektorn i höst10.9.2019 08:35:06 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom finans-, fastighets- och uppdragssektorn som utgör en stor del av tjänstesektorn, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +12 procent, ett uppsving på nio procentenheter jämfört med samma period förra året. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Negativ jobbprognos för handeln – men transport- och logistiksektorn ökar sysselsättningen10.9.2019 08:28:24 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig ett minskat behov av arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -3 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn uppåt, med en stark sysselsättningstrend på +12 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.