Nu är julen slut på Skansen, nu dansas den ut!

Den 7 januari är det officiell julavslutning på Skansen. Då dansas ut julen tillsammans på Bollnästorgets dansbana där Julorkestern och Ayla Kabaca bjuder på julmusik och en sista dans runt granen. Sen är det dags för andra roliga aktiviteter. Om allt går vägen med vinterkylan så invigs Skansens isbana den 13 januari och Cirkus Skansens föreställningar startar den 14 januari.
Alla dansar runt granen på Bollnästorget.

Julavslutning 7 januari
På Bollnästorget finns det också fiskdamm, sockervadd, brända mandlar och fyrfaten är tända för korvgrillning, Man kan ta med egen korv eller köpa på plats. Krogen och Våffelbruket på Marknadsgatan är öppna med försäljning av korv, paj, glögg och andra varma drycker, våfflor m.m. Det går också att julpyssla i Skogens hus. Ponnyridningen är igång och utgår från området mellan Bredablick och Lill-Skansen.

Jul i husen ända fram till 7 januari
Boktryckarbostaden visar hur man firade jul på 1840-talet och i Delsbogården från Hälsingland ett julfirande från 1850. Oktorpsgården har ett uppdukat julbord från 1870 på gården från Halland. I småländska posthuset är både gran och rum julpyntat, och hos den fattiga statarfamiljen på 1920-talet är julen enklare, men medjulstämning. I Väla skola är julgranen pyntad med smällkarameller. Järnhandlarens familj förbereder julen i stan på 1930-talet.

Invigning av Skansens isbana 13 januari
Den 13 januari invigs Skansens nya isbana kl 14.00 - 14.30 av Djurgårdens IF Konståkningsförening, som gör en uppvisning i tidstypiska kläder, eldartister och livemusik från Sollidenscenen. Skansens restauranger bjuder på blåbärssoppa under invigningen.

Cirkus Skansen premiär 14 januari
Årets första cirkusföreställningar med Cirkus Skansen blir det dagen därpå, 14 januari, men för den som ändå är med på isbaneinvigning går det att få en förhandstitt på föreställningen på genrepet kl 15 den 13 januari.

Alla dansar runt granen på Bollnästorget.
Barn åker skridskor på Solllidenplan. Foto: Gunnar Lundh
Cirkusensemble. Foto: Einar Odencrantz/Skansen

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.