Nu slår bodarna upp sina luckorna på Skansens julmarknad!

Mycket är sig likt på Skansens julmarknad, som sig bör efter 116 år, men det finns det några riktigt fina nyheter på årets marknad som höjer kvaliteten ännu mer, säger Sarah Skinner som är julmarknadsansvarig på Skansen.

–Jag vågar säga att Skansens julmarknad blir bäst i stan tack vare kombinationen av nytänk, hållbarhet och tradition, säger Sarah Skinner som ansvarar för marknader på Skansen. En av nyheterna är Stålhetta, en metallkonstnär som tillverkar små och stora inredningsdetaljer i rostat stål med botaniska motiv. Delar av hennes sortiment återfinns även i Skansenbutiken.

En annan god nyhet är BabyMocs, som tillverkar ekologiska barnskor av veganskt läder tillverkat av ananasfiber. Frida, som grundat företaget har tänkt på allt, och företaget har hållbarhet i fokus från ax till limpa. All vinst går till Stockholms hemlösa, som hon även anställer i mikrojobb. Läs mer på www.babymocs.com

Falu emaljskyltar är också en nyhet för året med handknackade emaljskyltar tillverkade av ett litet familjeföretag. Läs mer: https://faluemaljskyltar.se/

Fjäderholmarnas chokladfabrik, som varit med på Skansen under påskmarknaden kommer för första gången till julmarknaden. Deras choklad tillverkas ett stenkast från Skansen och kommer till julmarknaden med båt från Fjäderholmarna, framförd av systrarna som både tillverkar och säljer chokladen.

För den som hellre vill ha traditionellt julgodis kommer Kungsholmens karamellfabrik att förgylla Orsakullen med handtillverkade godsaker av alla slag.

En nyhet för varm mat i år är  Soup culture som kommer att sälja vegetarisk och vegansk soppa i ätbara koppar. Det enda skräpet som blir över är en sked.

Julmarknaderna infaller på adventshelgerna 30 november–1 december, 7–8 december, 14–15 december och 21–22 december.

Sarah Skinner i dräkt från Leksand. Foto: Cecilia Felix Caballero