Ny bok ger röst åt barn på flykt

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Boken Barn på flykt är skriven av Sophie Arnö (psykolog och journalist) och innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud.

Varför har du skrivit den här boken?

Som journalist har jag under många år rest längs flyktvägarna i Italien, Grekland och Jordanien och träffat barn på väg. Samtidigt har jag i mitt arbete som psykolog sett hur kunskapen om deras bakgrund och olika behov brister när de väl kommer fram till Sverige. Det väckte tanken på en bok som kombinerar reportage från flyktvägarna med fakta och strategier för hantering av traumatiska upplevelser.

Saknas det perspektivet i diskussionen kring flyktingbarn idag?

Ja, vi blir ofta väldigt tekniska i det offentliga samtalet. Vi pratar siffror, boenden och åldersbestämningar men inte så mycket om det som händer inom dem som kommer hit – och inom oss som möter dem.

Ofta beskrivs barn som flytt i kategoriska termer, som offer eller problem. Själva begreppet ”flyktingbarn” speglar också detta. Man är inte ett flyktingbarn, man är en människa. Genom att lyfta barnens röster om flykten vill jag ge en djupare bild och skapa större förståelse.

Jag vill också betona att barn har en enorm förmåga till återhämtning om de får rätt stöd.

Hur påverkas barnen av sina erfarenheter?

En flykt kan pågå flera år och det har förstås en stor betydelse för en ung människa. Även processen efteråt, med väntan på beslut från svenska myndigheter är påfrestande. Det ger en ökad känslighet för frustration och oro, vilket lätt kan misstolkas som att barnen är stökiga och svårhanterliga. Där är det oerhört viktigt att vi vuxna har intresse och förståelse för det som ligger bakom, behåller lugnet och skapar trygghet.

Vem ska läsa Barn på flykt?

Jag hoppas att min bok ska vara till nytta för alla som möter barn på flykt, som lärare, anställda på asylboenden, gode män, poliser, jurister, socialtjänst, men även gemene man. Många barn jag träffar pratar om en särskild vuxen som har gjort skillnad i deras liv genom sitt bemötande. Och det kan vara precis vem som helst. Det finns också ett avsnitt i boken som handlar om hur vi själva kan påverkas i mötet.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.