Ny bok ger röst åt barn på flykt

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Boken Barn på flykt är skriven av Sophie Arnö (psykolog och journalist) och innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud.

Varför har du skrivit den här boken?

Som journalist har jag under många år rest längs flyktvägarna i Italien, Grekland och Jordanien och träffat barn på väg. Samtidigt har jag i mitt arbete som psykolog sett hur kunskapen om deras bakgrund och olika behov brister när de väl kommer fram till Sverige. Det väckte tanken på en bok som kombinerar reportage från flyktvägarna med fakta och strategier för hantering av traumatiska upplevelser.

Saknas det perspektivet i diskussionen kring flyktingbarn idag?

Ja, vi blir ofta väldigt tekniska i det offentliga samtalet. Vi pratar siffror, boenden och åldersbestämningar men inte så mycket om det som händer inom dem som kommer hit – och inom oss som möter dem.

Ofta beskrivs barn som flytt i kategoriska termer, som offer eller problem. Själva begreppet ”flyktingbarn” speglar också detta. Man är inte ett flyktingbarn, man är en människa. Genom att lyfta barnens röster om flykten vill jag ge en djupare bild och skapa större förståelse.

Jag vill också betona att barn har en enorm förmåga till återhämtning om de får rätt stöd.

Hur påverkas barnen av sina erfarenheter?

En flykt kan pågå flera år och det har förstås en stor betydelse för en ung människa. Även processen efteråt, med väntan på beslut från svenska myndigheter är påfrestande. Det ger en ökad känslighet för frustration och oro, vilket lätt kan misstolkas som att barnen är stökiga och svårhanterliga. Där är det oerhört viktigt att vi vuxna har intresse och förståelse för det som ligger bakom, behåller lugnet och skapar trygghet.

Vem ska läsa Barn på flykt?

Jag hoppas att min bok ska vara till nytta för alla som möter barn på flykt, som lärare, anställda på asylboenden, gode män, poliser, jurister, socialtjänst, men även gemene man. Många barn jag träffar pratar om en särskild vuxen som har gjort skillnad i deras liv genom sitt bemötande. Och det kan vara precis vem som helst. Det finns också ett avsnitt i boken som handlar om hur vi själva kan påverkas i mötet.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.