ManpowerGroup

Ny prognos Q2: Ökad sysselsättning i handeln

Dela

Arbetsgivare i parti- och detaljhandeln förväntar sig fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +7 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Arbetsmarknadsbarometern visar att arbetsgivare i handeln lämnar en positiv jobbprognos för våren. Generellt i Sverige ser vi en arbetsmarknad som digitaliseras i snabb takt, vilket ställer krav på företagsledare att rekrytera talanger med förmågan att snabbt anpassa sig till nya omständigheter, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är +7 procent, vilket innebär att arbetsgivare förväntar sig fler jobbtillfällen under våren. Det är en svag ökning jämfört med samma kvartal förra året, då jobbprognosen låg på +6 procent. Sysselsättningstrenden för hela Sverige är +2 procent.

Urstark arbetsmarknad i hotell- och restaurangbranschen
Sju av de tio undersökta branscherna i Arbetsmarknadsbarometern inleder året med positiva jobbprognoser. Precis som föregående kvartal så återfinns de mest optimistiska arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen, som rapporterar en sysselsättningstrend på +18 procent. Även arbetsgivare i energisektorn lämnar fortsatt starka jobbprognoser. Däremot signalerar arbetsgivare i byggbranschen samt finans-, fastighets- och uppdragssektorn att efterfrågan på arbetskraft minskar under det kommande kvartalet.

– Digitaliseringen påverkar branscher på olika sätt och i olika takt, men generellt kan man säga att mjuka färdigheter blir allt viktigare på den nya arbetsmarknaden. God kommunikationsförmåga, samarbetsvilja och kreativ problemlösning är tre egenskaper som efterfrågas av arbetsgivare i allt högre utsträckning, säger Lars Forseth.

Branscherna med starkast jobbprognoser
1. Hotell- och restaurangbranschen, +18 procent
2. Energisektorn, +14 procent
3. Parti- och detaljhandeln, +7 procent

Bilagor
Faktablad: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2018
Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2018 (på engelska)

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet 2018 presenteras den 12 juni.

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det andra kvartalet 2018 förväntar sig 6 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 3 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (90 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +3 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +2 procent

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i snart 14 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 43 länder. I Sverige har 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 43 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Klarabergsgatan 29
111 81 Stockholm

http://www.manpowergroup.se

Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum