Ny rapport: Mänsklig katastrof i klimatkrisens spår

År 2050 kan hela 200 miljoner människor i världen behöva humanitärt stöd till följd klimatkrisen. Men om vi agerar nu kan vi bygga motståndskraft, hindra lidande och rädda människoliv. Detta framgår av den nya rapporten "The Cost of Doing Nothing" som tagits fram av Internationella Rödakorsfederationen.

Mozambique efter cyklonen Idai.

Klimatförändringarna kommer att slå hårdast mot de fattigaste och mest utsatta. År 2050 kan hela 200 miljoner människor i världen behöva humanitärt stöd till följd av klimatrelaterade katastrofer som översvämningar, stormar, torka och skogsbränder. Det är närmast en fördubbling jämfört med idag. Till år 2030 kan antalet drabbade öka med 50 procent. Detta framgår av den rapporten "The Cost of Doing Nothing" om klimatförändringarnas konsekvenser.

Rapporten har också tittat på kostnaden för framtida klimatkatastrofer. Till år 2030 väntas kostnaden för att möta de ökade humanitära behoven stiga till 20 miljarder dollar om året. Siffrorna har tagits fram av den internationella Rödakorsfederationen tillsammans med ledande klimatekonomer.

-Den mänskliga kostnaden kommer att bli enorm om vi inte agerar nu. 200 miljoner drabbade innebär 200 miljoner skäl att agera, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset.

Om vi agerar kraftfullt och beslutsamt kan antalet personer i behov av humanitär nödhjälp till följd av klimatrelaterade katastrofer minska till 10 miljoner år 2050 – en minskning med 90 procent jämfört med befarade 200 miljoner.

-De mest utsatta bör få mer stöd att bygga motståndskraft. Det kan handla om allt från att bygga hus som bättre står emot översvämningar till att forskningen finner grödor och odlingsmetoder som står emot långvarig torka, säger Margareta Wahlström.

Läs hela rapporten: https://www.rodakorset.se/om-oss/fakta-och-standpunkter/rapporter/the-cost-of-doing-nothing/

Mozambique efter cyklonen Idai.
Klimatrapport
Margareta Wahlström - Magnus Glans

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.