Ny rapport: omfattande utsatthet bland ensamkommande

En ny rapport från Röda Korset visar att många ensamkommande ungdomar befinner sig i en mycket utsatt situation utan tillgång till mat, kläder och tak över huvudet. Rapporten visar samtidigt att det finns stora lokala skillnader som har direkt påverkan på ungdomarnas situation och mående.

Röda Korset har verksamheter för ensamkommande barn och unga på 116 orter och hjälper bland annat unga att hitta boende, bistår med mat, kläder, sociala verksamheter och juridisk hjälp. Vår rapport Mitt liv räknas handlar om den sociala situationen för gruppen och har genomförts genom intervjuer och enkäter med ensamkommande, volontärer och tjänstemän och visar att många av ungdomarna befinner sig i en mycket utsatt situation.

En stor del av denna grupp har fått möjlighet att stanna i Sverige tack vare den så kallade nya gymnasielagen, för att studera och söka jobb. Gymnasielagen har lett till förbättringar genom att flera tusen unga fått en stabilare tillvaro med uppehållstillstånd och möjlighet att söka ekonomiskt stöd, vilket för många inneburit en klart förbättrad social situation.

Samtidigt finns det ett antal brister i gymnasielagen som påverkar ungdomarnas liv på ett negativt sätt, inte minst kring boendesituationen.

Över 11 800 ungdomar saknar rätt till boende, det gäller även dem som fått stanna tack vare gymnasielagen. Detta har lett till att unga runt om i hela landet saknar stabila boenden samtidigt som de förväntas klara av skolan för att få fortsatta uppehållstillstånd. Avsaknaden av stabila boenden har lett till att många av de unga utnyttjas på olika sätt, exempelvis inom sex- och droghandel, i utbyte mot någonstans att sova eller ett mål mat. Vi ser också att situationen för de ungdomar som inte omfattats av gymnasielagen befinner sig i en än mer socialt utsatt situation.

Stora lokala skillnader

Rapporten visar att det finns stora kommunala skillnader i ungdomarnas förutsättningar att klara skolan och etablera sig i samhället. I kommuner som samverkat med civilsamhället har positiva lösningar kunnat hittas, exempelvis i Umeå och i Visby har kommunerna genom IOP med flera civilsamhällesaktörer ordnat boendeplatser och andra hälsofrämjande insatser. I andra kommuner finns ungdomar som inte ens kan tillgodose sina mest grundläggande behov så som mat, kläder och tak över huvudet, exempelvis i Göteborg och Huddinge möter vi varje vecka ungdomar som lever i hemlöshet under svåra förhållanden.

Röda Korsets rekommendationer

• Stat och kommuner måste ta ansvar för den mycket svåra boendesituationen som ensamkommande unga befinner sig i. Kommunernas ansvar för att ordna boenden måste förtydligas och pengar för detta säkerställas.
  • Röda Korset vill att regeringen tillsätter ett nationellt samordningsuppdrag för frågor som rör ensamkommande barn och unga i Sverige.
  • Röda Korset anser att kommuner ska möjliggöra för ensamkommande barn att stanna kvar i kommunen efter 18-årsdagen, tex genom att kommunen beslutar att ensamkommande ska ses som en särskilt utsatt grupp och beslutet om fortsatt boende fattas med stöd av Socialtjänstlagen

Under 2015 kom över 35 000 ensamkommande barn till Sverige. Det har gått fyra år sedan dess och flera avgörande förändringar har genomförts som på olika sätt påverkat dessa ungdomars förutsättningar för ett stabilt och tryggt liv. Rapporten handlar om dessa ungdomars tillvaro i Sverige och har gjorts genom undersökningar med ensamkommande, volontärer och tjänstemän samt enkätundersökningar bland ensamkommande och volontärer.

_________________________________________________
Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.

Röda Korsets pressjour: 08-452 4820

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.