NY RAPPORT: Rivstart för omställningsstudiestödet

Omställningsstudiestödet når rätt personer och tekniska ämnen är populära. Det visar en genomgång som Sveriges Ingenjörer gjort av de första ansökningarna. Hälften vill läsa en högskoleutbildning.
Omställningsstudiestödet träffar rätt personer. Det visar en ny genomgång som Sveriges Ingenjörer gjort.

– Detta bekräftar den viktiga roll högskolor och universitet spelar för det livslånga lärandet. Det skickar en tydlig signal inte bara till högskolorna, utan också till staten som finansiär, att utbud och tillgänglighet av akademisk utbildning för yrkesverksamma successivt bör öka, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer har gått igenom de första 1 000 ansökningarna för det nya omställningsstudiestödet, som ger yrkesverksamma en möjlighet att studera mitt i livet för att bredda sin kompetens och bli mer attraktiva på arbetsmarknaden. Av de som sökte till högskolan var 68 procent 40 år eller äldre, vilket kan jämföras med en andel på 17 procent för ordinarie sökande till högskolan. Av de som hade beviljats omställningsstudiestöd var andelen hela 83 procent.

Andelen som sökt omställningsstudiestöd för studier i yrkeshögskolan var 40 procent. Det är en dubbelt så hög andel som för sökande av ordinarie studiemedel. Nära 60 procent av dem som sökt respektive beviljats omställningsstudiestöd för studier inom yrkeshögskolan valde en inriktning inom teknik och data. Motsvarande andel i gruppen som sökt ordinarie studiemedel var knappt hälften så stor – 26 procent.

Totalt utgör andelen kvinnor som beviljats omställningsstudiestöd omkring 60 procent. Bland dem som beviljats stöd för högskolestudier var andelen kvinnor så hög som 68 procent. För ansökningar till yrkeshögskolan var andelen kvinnor och män nästan densamma.

Sammanfattning av några resultat i rapporten:

• Hälften av de som ansökte till omställningsstudiestödet hade valt en högskoleutbildning. Andelen var densamma för de som hittills hade beviljats stöd.
  • Av de som sökte till högskolan var 68 procent 40 år eller äldre. Av de
    som hade beviljats stöd var andelen hela 83 procent.
  • Av de som beviljats omställningsstudiestöd var andelen män ca 40 procent och andelen kvinnor ca 60 procent. Vad avser studier i yrkeshögskolan var  andelen kvinnor och män nära nog densamma – 52 respektive 48 procent. Bland dem som beviljats stöd för högskolestudier var andelen kvinnor däremot så hög som 68 procent
  • Nära 60 procent av de som sökt respektive beviljats omställningsstudiestöd för studier inom yrkeshögskolan hade valt en inriktning inom teknik och data.

Rapporten "Rivstart för omställningsstudiestödet" baseras på statistik över de första inkomna respektive beviljande ansökningarna till det nya omställningsstudiestödet och ger översiktliga sammanställningar över hur intresset sett ut avseende bland annat ålder, utbildningsform och ämnesområden. Dessutom jämförs med intresset för det ordinarie systemet för högre utbildning.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

I Täby och Nynäshamn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Stockholms län14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Stockholms län har Täby 4,7 procent och Nynäshamn 4,5 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommunlistan i tabellen nedan.

Storsatsning krävs för att fler tjejer ska välja teknikprogrammet14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. Analysen pekar mot den stora betydelsen av geografisk närhet till programmen, förekomsten av förebilder och kommunernas engagemang i tekniksatsningar.

I Stenungsund och på Tjörn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Västra Götaland14.3.2024 06:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Västra Götaland har Stenungsund 7,5 procent och Tjörn 7,3 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommuntabellen nedan.