Ny rapport ska kartlägga jämställdhet inom juristbranschen

Akavia gratulerar årets vinnare av Justitiapriset och Årets Justitia. Priset delas ut för betydande insatser för jämställdhet i juristbranschen. Under prisutdelningen offentliggjordes även att en undersökning ska kartlägga hur jämlik branschen är.

"Situationen kan vara tuff för kvinnor inom juristbranschen", säger Ulrika Husmark, expert på Akavia. Foto: Olle Holdar

– Frågan är oerhört viktigt. Vår uppfattning är att juristbranschen är en av de som har mycket kvar att jobba med ur ett jämställdhetsperspektiv, säger Ulrika Husmark, expert på jämställdhetsfrågor hos Akavia.

Justitiapriset delas ut till den affärsjuridiska advokatbyrå som jobbar bäst med jämställdhet. I år går priset till byrån Cederquist. Det är andra året i rad som byrån får priset. Årets Justitia 2020 går till Ulrika Borg, försvarsadvokat och delägare på KRIM Advokater, för betydande insatser för jämställdheten i juristbranschen.

Akavia, tillsammans med Justitia och jämställdhetsfirman Add Gender, ska nu genomföra en större undersökning av juristbranschen.

Som stolt sponsor säger Akavia stort grattis till vinnarna. Det känns viktigt att belöna dem som driver på förändring kring jämställdhet inom branschen. Arbetssituationen på just affärsjuridiska byråer kan vara tuff. Vi har mött anställda som berättar att det är svårt att kombinera karriär och familj. Därför vill vi att rapporten ska skapa en diskussion om arbetskultur och på sikt förändra mönster, säger Ulrika Husmark.