Ny undersökning visar: 3 av 10 tänker byta jobb det närmaste halvåret

Svenskarna är sugna på att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 39 procent på att byta jobb, vilket innebär att mer än två tredjedelar av arbetstagarna går i tankarna på att byta arbetsgivare.

– Det kan vara många faktorer som gör att man vill byta, men framför allt signalerar siffrorna att svenskarna har stor tilltro till att de kan få jobb. Att ta sig an nya utmaningar är också ett sätt att hålla sig fortsatt attraktiv på arbetsmarknaden, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Tre av tio, 29 procent, uppger att de helt säkert planerar att byta jobb det närmaste halvåret. Viljan att byta jobb ökar med åldern, och framför allt är det de som är 46 år eller äldre som har planer på jobbyte. Även kvinnor och de som är chefer ligger något över rikssnittet. De som framför allt tänker stanna på sitt nuvarande jobb är unga upp till 29 år.

– Det är verkligen arbetstagarnas marknad nu, med låg arbetslöshet och stor kompetensbrist. När det finns många jobb att välja på betyder det också att många företag behöver tänka nytt kring rekryteringen för att säkra sin kompetensförsörjning, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Kompetensbristen i Sverige är den mest omfattande på 12 år, enligt ManpowerGroups undersökning Talent Shortage 2018. Då uppgav 42 procent av arbetsgivarna att de hade svårt att hitta rätt kompetens.

Enligt Konjunkturinstitutets senaste prognos är anställningsplanerna fortsatt svagt positiva för näringslivet som helhet, vilket indikerarar en positiv men dämpad sysselsättningstillväxt den närmaste tiden. Arbetslösheten väntas stiga från 6,4 procent i år till 6,5 procent år 2020.

Helene Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under 3–23 juni 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 804 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var:

1. Planerar du att byta jobb inom det närmaste halvåret?

Alla

Man

Kvinna

Upp till 29 år

Mellan 30 och 45 år

46 år eller äldre

Chefer

Icke-chefer

Ja, helt säkert

Ja, funderar på det

Nej

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Positiv jobbprognos för finans-, fastighets- och uppdragssektorn i höst10.9.2019 08:35:06 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom finans-, fastighets- och uppdragssektorn som utgör en stor del av tjänstesektorn, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +12 procent, ett uppsving på nio procentenheter jämfört med samma period förra året. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Negativ jobbprognos för handeln – men transport- och logistiksektorn ökar sysselsättningen10.9.2019 08:28:24 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig ett minskat behov av arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -3 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn uppåt, med en stark sysselsättningstrend på +12 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.