Nyhet: Digital detox på Vings familjehotell O.B.C. by Sunwing - WiFi slopas och dataroaming förbjuds

Allt fler svenskar uppvisar symptom av skärmberoende. För att stävja detta växande problem har Ving beslutat sig för att helt stänga ner det trådlösa nätverket på de populära familjehotellen O.B.C. by Sunwing. För att säkerställa att ingen smygsurfar, då dataroaming numera är gratis inom EU, kommer dessutom hotellen att omgärdas av avancerade skärmar som stänger ute alla radiovågor.

De nya smarta telefonerna, med sina pekskärmar och klickvänliga appar, har skapat helt nya beteenden bland både vuxna och barn. Människor blir allt mer uppslukade av sina telefoner, till och med på semestern. Med anledning av detta har Ving beslutat sig för det drastiska beslutet att kapa internetuppkopplingen på de populära Ocean Beach Club-hotellen, från och med april 2018.

– Här har vi skapat dessa fantastiska hotell i underbara miljöer, med havsutsikt, palmer och infinitypooler. Och så missar gästerna alltihop, eftersom de stirrar ner i sina mobiler och surfplattor hela tiden. På sin höjd tittar de upp när de ska ta en bild till Instagram. Digital detox ligger helt rätt i tiden. Att vara närvarande är viktigt, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

– 2012 förbjöd vi rökning på alla våra Sunwing Family Resorts, och nu tar vi ytterligare ett steg för att förbättra svenskarnas hälsa. Precis som när vi förbjöd rökning så är det säkert några kunder som kommer att bli missnöjda över detta beslut. Men jag tror att folk kommer tacka oss i framtiden. En avkopplande semester är en nedkopplad semester, fortsätter Anna Hagberg.

O.B.C. by Sunwing är Vings lite lyxigare familjekoncept och återfinns på Cypern, Gran Canaria och Kreta. Slopandet av WiFi och dataroaming-förbudet införs på hotellen som ett test lagom till att sommarsäsongen drar igår. Faller försöket väl ut är tanken att fler hotell ska erbjuda digital detox till vintersäsongen.

OBS! Detta var ett aprilskämt, förstås... information om detta kunde man hitta här.

För frågor och ytterligare information, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, anna.hagberg@ving.se, 0709513159

Vinggruppen gör nytt rekordresultat17.5.2018 09:31Pressmeddelande

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.