Nyhet: Digital detox på Vings familjehotell O.B.C. by Sunwing - WiFi slopas och dataroaming förbjuds

Allt fler svenskar uppvisar symptom av skärmberoende. För att stävja detta växande problem har Ving beslutat sig för att helt stänga ner det trådlösa nätverket på de populära familjehotellen O.B.C. by Sunwing. För att säkerställa att ingen smygsurfar, då dataroaming numera är gratis inom EU, kommer dessutom hotellen att omgärdas av avancerade skärmar som stänger ute alla radiovågor.

De nya smarta telefonerna, med sina pekskärmar och klickvänliga appar, har skapat helt nya beteenden bland både vuxna och barn. Människor blir allt mer uppslukade av sina telefoner, till och med på semestern. Med anledning av detta har Ving beslutat sig för det drastiska beslutet att kapa internetuppkopplingen på de populära Ocean Beach Club-hotellen, från och med april 2018.

– Här har vi skapat dessa fantastiska hotell i underbara miljöer, med havsutsikt, palmer och infinitypooler. Och så missar gästerna alltihop, eftersom de stirrar ner i sina mobiler och surfplattor hela tiden. På sin höjd tittar de upp när de ska ta en bild till Instagram. Digital detox ligger helt rätt i tiden. Att vara närvarande är viktigt, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

– 2012 förbjöd vi rökning på alla våra Sunwing Family Resorts, och nu tar vi ytterligare ett steg för att förbättra svenskarnas hälsa. Precis som när vi förbjöd rökning så är det säkert några kunder som kommer att bli missnöjda över detta beslut. Men jag tror att folk kommer tacka oss i framtiden. En avkopplande semester är en nedkopplad semester, fortsätter Anna Hagberg.

O.B.C. by Sunwing är Vings lite lyxigare familjekoncept och återfinns på Cypern, Gran Canaria och Kreta. Slopandet av WiFi och dataroaming-förbudet införs på hotellen som ett test lagom till att sommarsäsongen drar igår. Faller försöket väl ut är tanken att fler hotell ska erbjuda digital detox till vintersäsongen.

OBS! Detta var ett aprilskämt, förstås... information om detta kunde man hitta här.

För frågor och ytterligare information, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, anna.hagberg@ving.se, 0709513159

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving släpper sommarresor till Mallorca från Jönköping Airport23.11.2020 14:06:49 CETPressmeddelande

Majoriteten av nästa sommars resor hos Ving är nu uppsläppta till försäljning. Och redan nu är det många som solsäkrar semestern med en resa utomlands. Ving kommer nu med det glädjande beskedet att det återigen blir möjligt att resa direkt från Jönköping Airport till Mallorca sommaren 2021. Förutom Mallorca finns även två avgångar till Turkiet i Vings program från Jönköping.

Ving släpper sommarresor till Mallorca från Örebro Airport23.11.2020 11:05:16 CETPressmeddelande

Majoriteten av nästa sommars resor hos Ving är nu uppsläppta till försäljning. Och redan nu är det många som solsäkrar semestern med en resa utomlands. Ving kommer nu med det glädjande beskedet att det återigen blir möjligt att resa direkt från Örebro Airport till Mallorca under sommaren 2021. Förutom Mallorca finns även avgångar till Cypern och Rhodos i Vings program från Örebro.

Ving inför gratis covid-19 test för resenärer till Kanarieöarna4.11.2020 09:50:14 CETPressmeddelande

Smittalen på Kanarieöarna har haft en nedåtgående trend de senaste veckorna, men som en extra säkerhetsåtgärd, har myndigheterna nu infört krav på att man ska kunna visa upp ett negativt covid-19-test vid ankomst. Ett negativt testresultat krävs från den 13 november för gäster som bor på hotell eller turistanläggning. Ving kan nu i samarbete med Vaccina erbjuda ett gratis antigen-test, ett snabbtest som lever upp till myndigheternas krav, till alla kunder med en inbokad resa till Kanarieöarna under vintersäsongen.

Ving inför återbetalningsgaranti på 7 dagar samt ännu bättre villkor för av- och ombokning av resor23.10.2020 10:10:30 CESTPressmeddelande

Som enda svenska researrangör kan Ving nu garantera att kunder som avbokar eller får en inställd resa får tillbaka sina pengar inom 7 dagar. Sedan tidigare har Ving även förbättrat av- och ombokningsvillkoren där kunder bland annat har möjlighet att omboka sin charterresa ett obegränsat antal gånger fram till 30 dagar före avresa. Från och med idag har även möjligheten till avbokning kortats ned till 60 dagar före avresa.