Nyhet: Digital detox på Vings familjehotell O.B.C. by Sunwing - WiFi slopas och dataroaming förbjuds

Allt fler svenskar uppvisar symptom av skärmberoende. För att stävja detta växande problem har Ving beslutat sig för att helt stänga ner det trådlösa nätverket på de populära familjehotellen O.B.C. by Sunwing. För att säkerställa att ingen smygsurfar, då dataroaming numera är gratis inom EU, kommer dessutom hotellen att omgärdas av avancerade skärmar som stänger ute alla radiovågor.

De nya smarta telefonerna, med sina pekskärmar och klickvänliga appar, har skapat helt nya beteenden bland både vuxna och barn. Människor blir allt mer uppslukade av sina telefoner, till och med på semestern. Med anledning av detta har Ving beslutat sig för det drastiska beslutet att kapa internetuppkopplingen på de populära Ocean Beach Club-hotellen, från och med april 2018.

– Här har vi skapat dessa fantastiska hotell i underbara miljöer, med havsutsikt, palmer och infinitypooler. Och så missar gästerna alltihop, eftersom de stirrar ner i sina mobiler och surfplattor hela tiden. På sin höjd tittar de upp när de ska ta en bild till Instagram. Digital detox ligger helt rätt i tiden. Att vara närvarande är viktigt, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

– 2012 förbjöd vi rökning på alla våra Sunwing Family Resorts, och nu tar vi ytterligare ett steg för att förbättra svenskarnas hälsa. Precis som när vi förbjöd rökning så är det säkert några kunder som kommer att bli missnöjda över detta beslut. Men jag tror att folk kommer tacka oss i framtiden. En avkopplande semester är en nedkopplad semester, fortsätter Anna Hagberg.

O.B.C. by Sunwing är Vings lite lyxigare familjekoncept och återfinns på Cypern, Gran Canaria och Kreta. Slopandet av WiFi och dataroaming-förbudet införs på hotellen som ett test lagom till att sommarsäsongen drar igår. Faller försöket väl ut är tanken att fler hotell ska erbjuda digital detox till vintersäsongen.

OBS! Detta var ett aprilskämt, förstås... information om detta kunde man hitta här.

För frågor och ytterligare information, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, anna.hagberg@ving.se, 0709513159

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.