Nyhet: Digital detox på Vings familjehotell O.B.C. by Sunwing - WiFi slopas och dataroaming förbjuds

Allt fler svenskar uppvisar symptom av skärmberoende. För att stävja detta växande problem har Ving beslutat sig för att helt stänga ner det trådlösa nätverket på de populära familjehotellen O.B.C. by Sunwing. För att säkerställa att ingen smygsurfar, då dataroaming numera är gratis inom EU, kommer dessutom hotellen att omgärdas av avancerade skärmar som stänger ute alla radiovågor.

De nya smarta telefonerna, med sina pekskärmar och klickvänliga appar, har skapat helt nya beteenden bland både vuxna och barn. Människor blir allt mer uppslukade av sina telefoner, till och med på semestern. Med anledning av detta har Ving beslutat sig för det drastiska beslutet att kapa internetuppkopplingen på de populära Ocean Beach Club-hotellen, från och med april 2018.

– Här har vi skapat dessa fantastiska hotell i underbara miljöer, med havsutsikt, palmer och infinitypooler. Och så missar gästerna alltihop, eftersom de stirrar ner i sina mobiler och surfplattor hela tiden. På sin höjd tittar de upp när de ska ta en bild till Instagram. Digital detox ligger helt rätt i tiden. Att vara närvarande är viktigt, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

– 2012 förbjöd vi rökning på alla våra Sunwing Family Resorts, och nu tar vi ytterligare ett steg för att förbättra svenskarnas hälsa. Precis som när vi förbjöd rökning så är det säkert några kunder som kommer att bli missnöjda över detta beslut. Men jag tror att folk kommer tacka oss i framtiden. En avkopplande semester är en nedkopplad semester, fortsätter Anna Hagberg.

O.B.C. by Sunwing är Vings lite lyxigare familjekoncept och återfinns på Cypern, Gran Canaria och Kreta. Slopandet av WiFi och dataroaming-förbudet införs på hotellen som ett test lagom till att sommarsäsongen drar igår. Faller försöket väl ut är tanken att fler hotell ska erbjuda digital detox till vintersäsongen.

OBS! Detta var ett aprilskämt, förstås... information om detta kunde man hitta här.

För frågor och ytterligare information, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, anna.hagberg@ving.se, 0709513159

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.