Nylanserad mediabank – från planta till planka

Behöver du bilder som visar svenskt skogsbruk, svensk skog, industrin eller exempel på vad den fossilfria, cirkulära och förnybara råvaran svenskt trä kan användas till?
Bild hämtad ur den nylanserade mediabanken.

Nu har Skogsindustrierna och Svenskt Trä tagit fram en ny mediabank som ska underlätta för dig som journalist att hitta bilder som speglar våra medlemsföretags verksamheter. Här hittar du även pressbilder på medarbetare på Skogsindustrierna och Svenskt Trä samt våra logotyper.

Bilderna är fria för publicering vid icke-kommersiellt bruk. Skogsindustrierna eller Svenskt Trä samt fotografens namn ska alltid anges som källa. Tanken är att mediabanken ska fortsätta att utvecklas och den kommer att fyllas på med fler bilder efterhand.

Ta del av bilderna i mediabanken.

Bild hämtad ur den nylanserade mediabanken.

Skogsindustrierna – organisationen för företag som förädlar trä till fossilfria och förnybara material och produkter.I verksamheten ingår Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation.

DEBATT: Ge oss möjligheten att bli fossilfria, regeringen6.3.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Skogsindustrin arbetar ständigt mot att öka klimattnyttan. 2040 är målet för industrin att ha helt fossilfria transporter. Men för att lyckas med målen krävs det att regeringen tar sitt ansvar. Ett sådant ansvarsområde börjar redan med den infrastrukturproposition som regeringen lägger fram till riksdagen. Det skriver Viveka Beckeman, vd vid Skogsindustrierna och Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor vid Skogsindustrierna.

Utmanande konjunktur – råvara, rekord och rebeller15.2.2024 08:02:20 CET | Pressmeddelande

Produktionen under fjolåret gick ned för både papper och trävaror. Massaproduktionen stabiliserades tack vare en rekordstark export till Kina. Råvaruförsörjningen är en ihållande utmaning. Som Sveriges största transportköpare och med en betydande utlandsexport påverkas branschen dessutom av olika logistikutmaningar. Detta visar Skogsindustriernas senaste marknadsrapport Så går det för skogsindustrin.