Nytt fantasifullt mattespel höjer elevers motivation
Hur kan man få elever att öva mer på matematik på sin nivå utan att de jämför sina framsteg med varandra? I Studentlitteraturs nya mattespel Tomoyo, som lanserades under Matematikbiennalen i Växjö, har matematiken paketerats tillsammans med en fantasifull berättelse och motivationshöjande inslag. Genom Tomoyo erbjuder förlaget lärare ett digitalt komplement till matematikundervisningen och storsäljaren Favorit matematik. Spelet är en av Studentlitteraturs största satsningar någonsin.
– Tomoyo är en produkt där eleverna möter matematik i en motiverande miljö, med belöningar, allt eftersom de räknar, säger Marie Delshammar, läromedelsutvecklare på Studentlitteratur och innehållsansvarig för Tomoyo.
Mentorn och Pim hjälper eleverna samla poäng
Med hjälp av figurerna Mentorn och kattegojan Pim räknar eleverna sig igenom ett äventyr där de kommer vidare genom att samla poäng och olika saker som Pim behöver. Eleverna får direkt återkoppling efter varje moment och får själva överblick över sin progression under tiden de räknar.
Anpassar sig efter elevens nivå
Stort fokus i Tomoyo ligger på att möta varje elev just där hen befinner sig, men också på att ge belöning för ansträngning.
– Även om du får fel svar på en uppgift får du poäng för din arbetsinsats och för att du försökt, så du kommer ändå framåt. I en av klasserna vi testade Tomoyo på var det en elev som var snabb och en elev som behövde mer tid. Båda var stolta över sina framsteg trots att de befann sig på olika nivåer, säger Marie Delshammar.
”Jättebra från början till slut”
Sofia Björk, matematikutvecklare och förstelärare på Österportskolan i Malmö, anmälde sin åk 1 och åk 2 till Studentlitteraturs betatest och är glad att hon gjorde det.
– Det här har varit jättebra och intressant från början till slut, roligare än väntat, säger Sofia Björk. I Tomoyo hamnade alla elever snabbt på sin nivå beroende på hur de svarade på de inledande uppgifterna. Därefter kunde de jobba på mycket själva med hjälp av Mentorn som guidar genom läromedlet. Jag behövde inte lägga tid på att förbereda eller dubbelkolla utan kunde ge alla lite stöd under lektionen, och stanna lite extra hos en del elever.
Ökar engagemanget
Att spelifiering och motivationsdesign passar väl in i klassrummet är inget nytt. Spel är konstruerade för att engagera så att de som spelar blir motiverade att klara dem. Adam Palmquist, leg. lärare, författare och doktorand i informationsteknologi vid högskolan i Skövde, forskar om metoden och är aktuell hos Studentlitteratur med boken Det digitaliserade klassrummet:
– Det handlar inte om att spela spel utan om att man lånar principer och delar av spel. I undervisning används spelifiering för att höja elevens engagemang, arbetsglädje och självständighet och genom det öka elevens lärande, säger Adam Palmquist. För spelifierat lärande är den snabba återkopplingen och elevens möjlighet till överblick viktiga nycklar för framgång.
Från och med vårterminen 2020 medföljer Tomoyo som komplement i Favorit matematiks elevpaket för årskurs 1-3.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tomoyo - ett nytt sätt att träna matte
Nyckelord
Kontakter
Charlotte OrbanVik kommunikationsansvarig
Kontakta mig för recensionsex
Marie DelshammarLäromedelsutvecklare matematik
Tel:046-31 22 26marie.delshammar@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
Professor i matematik tar emot Läromedelsförfattarnas pris4.10.2023 14:18:02 CEST | Pressmeddelande
Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2023 går till Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens universitet och en av författarna till läromedlet Rik matematik.
Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande
För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.
Studentlitteratur förvärvar Bokförlaget Hedvig13.3.2023 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Bokförlaget Hedvig, ett förlag med omfattande utgivning inom lättläst.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum