Nytt test hjälper gamers att söka jobb

Manpower vill hjälpa gamers ut i arbetslivet. Ett test med frågor om 11 000 spel ska hjälpa datorspelare att översätta sina spelfärdigheter till kompetenser på arbetsmarknaden.

– Spelande kan leda till en rad mjuka kompetenser som är attraktiva på arbetsmarknaden, till exempel förmågan att samarbeta väl, att planera framåt och att kommunicera i ett team. Vi vill hjälpa gamers att sätta ord på den typen av kompetens för att lättare få jobb, säger Emil Schelin, regionchef på Manpower.

Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019 spelar 6 av 10 svenskar spel på internet, varav en fjärdedel gör det dagligen. Manpowers nya personlighetstest, Skills Translator, utgår från dina spelvanor och analyserar vilka färdigheter spelen kan ge dig samt hur de kan vara relevanta på arbetsmarknaden. Spelaren får även hjälp med att söka jobb.

– Många tror att gaming är knutet till passivitet och asociala personligheter, men för de allra flesta är spelandet socialt och utvecklande. Arbetsmarknaden efterfrågar i allt högre grad mjuka kompetenser som är svåra att studera sig till, men som du kan få genom att spela datorspel, säger Emil Schelin.

Tidigare studier har visat positiva samband mellan datorspelande och kognitiv förmåga. Exempelvis visade en studie som publicerades i Science Direct 2015 att pusselspelet Portal 2 förbättrade förmågor som problemlösning, rumsliga färdigheter och uthållighet hos spelarna. Manpowers personlighetstest utvärderar bland annat förmågor som kritiskt tänkande, social kompetens och samarbetsförmåga.

Om Manpower Skills Translator
I personlighetstestet Manpower Skills Translator svarar du på frågor om dina spelvanor och anger vilka spel du spelar mest. Utifrån en databas med cirka 11 000 olika spel analyserar testet vilken kompetens du fått genom ditt spelande. Dina förmågor matchas med den typ av jobb du är bäst lämpad för, och du får även tips på hur du bäst formulerar ditt cv. Testet kan genomföras här fram till mitten av oktober.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.