Ökad press socialtjänsten innebär risk för stora avhopp

En ny rapport från Vision visar att hälften av medlemmarna inom socialt arbete överväger att sluta. De flesta gör det på grund av förutsättningarna på den egna arbetsplatsen, där arbetsbelastning lyfts fram som den största utmaningen. Medlemsundersökningen gjordes innan invasionen av Ukraina. Vision befarar att bristen på personal runt om i landet kan öka dramatiskt framöver.
- Det är uppenbart att det krävs krafttag för att socialtjänsten ska klara sitt uppdrag och för att kommunerna ska behålla sina medarbetare, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

– Just nu kommer många ensamkommande barn och unga till Sverige från Ukraina. Det ställer krav på socialtjänsten att hitta familjehem eller HVB till dessa barn och erbjuda rätt stöd. Påfrestningarna kommer vara stora på en redan ansträngd personal. Det är uppenbart att det krävs krafttag för att socialtjänsten ska klara sitt uppdrag och för att kommunerna ska behålla sina medarbetare, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

I rapporten Ska vi hålla budget eller följa lagen? har Vision undersökt arbetssituationen för drygt 1 400 av medlemmarna inom socialt arbete. Att arbetsbelastningen är högre inom socialt arbete än på övriga arbetsmarknaden är känt sedan länge. Två av tre i undersökningen uppger att den är för hög.

Bristerna i arbetsmiljön leder i första hand till att individers behov inte utreds tillräckligt och att deras behov av stöd inte tillgodoses. Den höga arbetsbelastningen är också det främsta skälet till att nära tre av tio överväger att söka annat jobb på grund av förutsättningarna på den egna arbetsplatsen. Totalt uppger hälften att de överväger att sluta.

- Ohälsosam arbetsbelastning är inte tillåtet på svensk arbetsmarknad. Arbetsgivarna måste ta ett större ansvar för en god arbetsmiljö och det måste kosta att inte följa de föreskrifter som finns. Vision vill se sanktionsavgifter för arbetsgivare som inte följer föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, säger Veronica Magnusson.

Vision befarar att den omställning kommunerna nu gör för att klara av att ta emot flyktingar, i kombination med pressen på medarbetare under pandemin, kommer att leda till att många lämnar socialtjänstens myndighetsutövning. Kompetensförsörjningen inom socialt arbete är redan i dag en stor utmaning i landets kommuner.

Av rapporten framgår också att endast var åttonde medlem upplever att verksamheten har tillräckliga ekonomiska resurser för att tillgodose individens rättigheter. Obalansen mellan lagstiftade krav och resurserna leder till att människor i utsatta situationer inte får den hjälp som de har rätt till. Vision menar att kommunerna måste använda sina överskott, totalt gjorde kommunerna en vinst på 35 miljarder 2020, för att se till att socialtjänsten kan fullgöra sitt uppdrag.

– Kommunerna har stora ekonomiska överskott, pengar som behöver användas för att förstärka socialtjänsten. Men utmaningarna måste också mötas med effektivare arbetssätt och regelförändringar. Inte minst krävs satsningar på en arbetsmiljö som gör att medarbetarna vill behålla sina jobb, säger Veronica Magnusson.

Rapporten Ska vi hålla budget eller följa lagen? bifogas.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070-246 21 24. För frågor om rapporten kontakta Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg, tfn 08-789 64 37.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.