Ökat intresse för resor norr om polcirkeln – Ving lanserar resor till Svalbard

I fjol lanserade Ving Icehotel som en exotisk nyhet på hemmaplan. Efterfrågan blev snabbt stor och inför årets säsong har Ving redan nu fler inbokade resenärer än vad fjolåret genererade totalt. Och hos dotterbolaget Globetrotter märks återigen en ökad efterfrågan på kryssningar med Hurtigruten. Intresset för resor norr om polcirkeln blir allt större och nu kan Ving presentera ytterligare en spännande nyhet då den nordnorska ögruppen Svalbard lanseras som nytt resmål.

Hundspann i vinterlandskap - kreditering Hurtigruten Svalbard Green Dog

Sedan Ving i september släppte upp vinterns resor till Icehotel har antalet sökningar på resor till det unika hotellet i Jukkasjärvi ökat med över 500 procent. Även dotterbolaget Globetrotter ser ett ökat intresse för både de klassiska kryssningarna med Hurtigruten längs de norska fjordarna och de mer spektakulära arktiska expeditionskryssningarna till bland annat Svalbard.

- Efter succén med Icehotel känns det väldigt roligt att nu kunna presentera ytterligare en nyhet norr om polcirkeln. Under pandemin har många upptäckt att det finns spännande platser att besöka även på hemmaplan och i våra grannländer. Många känner en nyfikenhet att uppleva något unikt och annorlunda. Svalbard blir därför ett fantastiskt tillskott i vårt program och kanske ett av de mest exotiska resmål vi har att erbjuda om man vill ha naturupplevelser utöver det vanliga, säger Anna Hagberg, kommunikatör Ving.

Vings arktiska nyhet ligger 130 mil norr om polcirkeln och är ett resmål som sticker ut i utbudet som annars domineras av sol-och badresor. Till Svalbard erbjuder Ving paketresor med SAS och Norwegian med en reslängd på 4 dagar och 3 nätter. Resorna äger rum under två av Svalbards tre årstider, under Norrskensvintern (december - februari) och under Solvintern (mars – mitten av maj).

Precis som till Icehotel kan tre olika paket bokas, från standarpaket med bland annat flyg t/r, boende och norrskensafton eller ett mediumpaket där man i tillägg även får middag, samt utflykter som besök i isgrotta eller en vildmarksafton. Ving erbjuder även ett större paket som inkluderar fler utflykter i form av bland annat snöskotertur och besök i en isgrotta.

Svalbard har ett landskap som får besökare att häpna med spektakulära natursceener, oändliga vidder, ett rikt naturliv och spännande arktiska äventyr. Spetsbergen är den största av öarna och det är också här i världens mest nordligaste samhälle, Longyearbyen, som Ving kommer att erbjuda sina gäster boende på hotellet Funken Lodge, ett hotell som också ingår i Ving-ägaren Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts.

Fun facts om Svalbard

• Longyearbyen Airport är verdens nordligaste flyplats för reguljär flygtrafik.
  • Över 60 procent av Svalbards landareal är täckt av is och i havet utanför omges öarna av mer än 2 100 små och stora isberg.
  • På Svalbard lever cirka 3.000 isbjörnar.
  • Från den 11 november till den 30 januari infinner sig polarnatten på Svalbard då solen står mer än 6 grader under horisonten, vilket innebär att det är lika mörkt på dagen som på natten. Spektakulära norrsken, månsken och en stjärnsprakande himmel är det enda som lyser upp, vilket skapar en unik upplevelse.
  • Svalbard är en avgiftsfri zon, vilket innebär att allt som inhandlas här görs till taxfree-priser.
  • I Longyearbyen bor det ca 2400 invånare, de flesta norrmänn, men här finns också inflyttade från ett 50-tal andra nationer.

Prisexempel

Under Norrskensvintern (standardpaket): Flyg t/r Svalbard med avresa 9 december 2022, tre nätter på hotell Funken Lodge, Longyearbyen, frukost inklusive norrskensafton, från 7427 kronor per person.

Under Solvintern (standardpaket): Flyg t/r Svalbard med avresa 7 april 2022, tre nätter på hotell Funken Lodge, Longyearbyen, frukost inklusive vildmarksafton, från 12 839 kronor per person.

Hundspann i vinterlandskap - kreditering Hurtigruten Svalbard Green Dog
Snöskotertur - kreditering Espen Øverdahl
Vackra isformationer - kreditering Michelle Brenden

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving satsar västerut igen och lanserar nytt långdistansflyg17.11.2021 11:56:37 CET | Pressmeddelande

Med start idag släpper Ving upp resorna till vintern 2022/23. Och efter par års frånvaro vänds nu återigen blickarna mot Karibien med nygamla favoriter som Mexiko, Jamaica, Aruba och Dominikanska republiken.Senast Ving flög till Karibien var vintern 2019/20. Även Vietnam är tillbaka i programmet till nästa vinter. I tillägg satsar Ving och det egna flygbolaget Sunclass Airlines på ett helt nytt långdistansflygplan i flottan, en A330-900neo.

Ving tar in supertränaren Mårten Nylén samt hakar på trenden med digital träning11.11.2021 12:29:03 CET | Pressmeddelande

Som en effekt av pandemin har digital träning seglat upp som en av de starkaste fitnesstrenderna 2021 med ett ökat intresse för en mer flexibel träning. Ving inleder nu samarbete med Nordens ledande digitala tjänst inom hälsa och träning, Yogobe, och kan tillsammans med dem erbjuda fler möjligheter för träning på egen hand under semestern. Samtidigt utökar Ving utbudet inom träningsresor ytterligare genom att ta in supertränarna Mårten Nylén, känd från bland annat Biggest Loser Sverige, samt TV-gympans ansikte Sofia Åhman.

Skogsbad, crossfit och seniorträning bland nyheterna när Ving lanserar träningsresor för 20224.10.2021 09:26:02 CEST | Pressmeddelande

Intresset för att kombinera semester och träning ökar och för första gången släpper nu Ving alla träningsresor vid samma tillfälle. För 2022 lanseras ett bredare utbud än någonsin tidigare för den som vill ha en aktiv semester. Bland nyheterna finns allt från skogsbad/naturretreat på Mallorca och Crossfit Camp i Marbella till simläger med Therese Alshammar på Cypern och seniorträning på Kreta.

Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca1.10.2021 09:13:31 CEST | Pressmeddelande

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.

Hävd reseavrådan får svenskarna att boka resor27.9.2021 13:13:50 CEST | Pressmeddelande

I fredags, den 24 september, hävde UD reseavrådan för resor utanför EU. Därmed är det fritt för svenskar att från och med den 1 oktober även resa till långväga resmål. Och det råder inga tvivel om att beskedet vara efterlängtat. Hos Ving ökade antalet bokningar av charterresor med över 50 procent under helgen jämfört med för två veckor sedan, med Kap Verde i topp som ökade med 270 procent. Samtidigt bokade svenskarna rekordmånga resor med reguljärflyg hos Ving, där cityresmålen ökade allra mest (170 %), men också resor till resmål som Maldiverna.