Politism läggs vilande
– Politism har utvecklats till Sveriges största vänstersajt med en trafik på runt 250 000 besökare i veckan. Redaktionen har genomgående nått uppsatta trafikmål. Trots detta har det inte varit möjligt att nå lönsamhet utifrån hur annonsmarknaden ser ut, säger Anders Lindberg, styrelseordförande i Politism.
Politism kommer nu att läggas vilande och bolaget överlåts från och med den 1 oktober till LO, som har en idé om att Politism kan leva vidare via LO Mediehus.
– Att ha fått jobba med Politism i mer än fem år har varit fantastiskt. Det är det roligaste jag gjort hittills i mitt yrkesliv. Tack vare mina redaktörskollegor och våra fantastiska skribenter har vi varit ständigt närvarande i både det partipolitiska och det allmänpolitiska samtalet, säger Eric Rosén, chefredaktör och ansvarig utgivare för Politism.
– Politism har haft de bästa läsarna jag kan tänka mig. Med höga förväntningar på att vi är snabba, begripliga och lyhörda. Med krav på att vi förklarar de begrepp vi använder i texterna, vare sig det är ”kollektivavtal” eller ”samtyckeskultur”. Den återkopplingen kommer jag att sakna, eftersom det tvingar en att bli en bättre och mer tillgänglig skribent, säger Eric Rosén.
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Anders Lindberg, politisk chefredaktör Aftonbladet och styrelseordförande Politism. Tel: 08-725 20 00. E-post:anders.lindberg@aftonbladet.se.
Eric Rosén, chefredaktör och ansvarig utgivare Politisk. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@politism.se.
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum