Schibsted

Politism läggs vilande

Dela
Vänstersajten Politism läggs vilande från den 1 oktober. Sajten grundades 2013 och publicerade sin första text den 27 augusti samma år. Unga läsare mellan 18 och 35 har varit den viktigaste målgruppen. Ägare är Schibsted, Kommunal och LO.

– Politism har utvecklats till Sveriges största vänstersajt med en trafik på runt 250 000 besökare i veckan. Redaktionen har genomgående nått uppsatta trafikmål. Trots detta har det inte varit möjligt att nå lönsamhet utifrån hur annonsmarknaden ser ut, säger Anders Lindberg, styrelseordförande i Politism.

Politism kommer nu att läggas vilande och bolaget överlåts från och med den 1 oktober till LO, som har en idé om att Politism kan leva vidare via LO Mediehus. 

– Att ha fått jobba med Politism i mer än fem år har varit fantastiskt. Det är det roligaste jag gjort hittills i mitt yrkesliv. Tack vare mina redaktörskollegor och våra fantastiska skribenter har vi varit ständigt närvarande i både det partipolitiska och det allmänpolitiska samtalet, säger Eric Rosén, chefredaktör och ansvarig utgivare för Politism.

– Politism har haft de bästa läsarna jag kan tänka mig. Med höga förväntningar på att vi är snabba, begripliga och lyhörda. Med krav på att vi förklarar de begrepp vi använder i texterna, vare sig det är ”kollektivavtal” eller ”samtyckeskultur”. Den återkopplingen kommer jag att sakna, eftersom det tvingar en att bli en bättre och mer tillgänglig skribent, säger Eric Rosén.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta: 
Anders Lindberg, politisk chefredaktör Aftonbladet och styrelseordförande Politism. Tel: 08-725 20 00. E-post:anders.lindberg@aftonbladet.se.
Eric Rosén, chefredaktör och ansvarig utgivare Politisk. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@politism.se.

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye