Pressinbjudan: Modelljärnvägen tar form på Skansen

Den 4 oktober, från kl 14 och framåt, går det att se Sverige i miniatyrformat när modellbyggarna Svenska SommarModuler sätter ihop alla delar. Modelljärnvägen byggs upp på 400 kvm under tak på danspaviljongen Galejan på Skansen.

Modelljärnväg. Foto: Jocke Sannagård

Tiden är sommaren 1967, strax före högertrafikomläggningen. Tågen susar fram i ett somrigt Sverige, genom små orter, ängar och landskap.

Modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler står bakom projektet att sätta upp en järnväg på Galejans dansgolv. Den är i skala 1:87, består av flera delar konstruerade av olika byggare och finns att beskåda den 5 och 6 oktober.

Den 4 oktober finns det möjlighet för press att se järnvägen och prata med  modellentusiasterna från kl 14.00 och framåt.  OSA Christina Hamnqvist, Skansen