Pressinbjudan: Modelljärnvägen tar form på Skansen

Den 4 oktober, från kl 14 och framåt, går det att se Sverige i miniatyrformat när modellbyggarna Svenska SommarModuler sätter ihop alla delar. Modelljärnvägen byggs upp på 400 kvm under tak på danspaviljongen Galejan på Skansen.

Modelljärnväg. Foto: Jocke Sannagård

Tiden är sommaren 1967, strax före högertrafikomläggningen. Tågen susar fram i ett somrigt Sverige, genom små orter, ängar och landskap.

Modelljärnvägsmakarna Svenska SommarModuler står bakom projektet att sätta upp en järnväg på Galejans dansgolv. Den är i skala 1:87, består av flera delar konstruerade av olika byggare och finns att beskåda den 5 och 6 oktober.

Den 4 oktober finns det möjlighet för press att se järnvägen och prata med  modellentusiasterna från kl 14.00 och framåt.  OSA Christina Hamnqvist, Skansen

Modelljärnväg. Foto: Jocke Sannagård

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CET | Pressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.