Pressinbjudan Vegovision Umeå

Imorgon kommer Djurens Rätts mässa Vegovision till Umeå för att fira 10 år! På Universum dukas det allra senaste inom vego upp.

Presslista

Vill du rapportera på plats från mässan i helgen? Anmäl dig på press@djurensratt.se

Om Vegovision Umeå

Sponsorer
The Body Shop
Planti

Lördag 5 maj kl. 10.00-17.00

Universum
Universums gränd 8
Umeå

Inträde 100 kr
Medlemmar i Djurens Rätt och barn upp till och med 13 år går in gratis. Garderobsavgift ingår.

Vegovision anordnades för första gången 2008 och har växt för varje år som gått. Under 2018 anordnar Djurens Rätt Vegovision på tre platser i Sverige! I Göteborg, Umeå och Stockholm. Vegovision Umeå är anslutna till märkningen Miljömärkt Event, en diplomering från Håll Sverige rent.

Sofia Säljö
Projektledare
sofia.saljo@djurensratt.se

Bild från när Vegovision anordnades för allra första gången, i Umeå 2008.
Ta cykeln till mässan!
Volontärer för Djurens Rätts barnklubb Rädda Djuren-klubben
Besökare på Vegovision i Stockholm 2016

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.